Slavná automobilka z Lombardie zrychlí tep každému správnému automobilovému fanouškovi. Alfisté se na silnici vzájemně zdraví, věk ani tvar karoserie vaší Alfy nehraje roli. Každá Alfa Romeo má v sobě cosi neodolatelného. Na proporčně dokonalý design by se dalo dívat celé hodiny, ale vy chcete především otočit klíčkem ve spínačce, oživit sportovní srdce Alfy Romeo a řídit. Pojďme na druhý díl…
Víte, kolik automobilů postavila Alfa Romeo do druhé světové války? Navzdory obrovské slávě na závodním poli i mezi společenskou smetánkou jich v Miláně a přilehlých věhlasných karosářských dílnách postavili pouze necelé dva tisíce exemplářů. Do toho započítávám všechny silniční modely Alfa Romeo během třicátých let. Je to velmi málo. Během války Alfa Romeo stavěla zejména letecké motory do válečných stíhačů Macchi a výroba civilních vozů byla přerušena. Na konci třicátých let byla však Alfa Romeo tak daleko před konkurencí, že když po válce oprášili hvězdní piloti „staré“ závodní Alfy Romeo Tipo 158/159, tak brali jeden vavřínový věnec za druhým. Giuseppe Farina vyhrál celý F1 šampionát roku 1950 a nezastavitelný Juan Manuel Fangio rok poté. Ale to už v týmu Alfa Corse Enzo Ferrari nefiguroval. Odtrhnul se od Alfy Romeo a po válce se postavil na vlastní nohy a začal stavět svá auta. Ale to by už byla jiná historie.
Rodinné auto, které vyhrává závody
Tak zněl někdejší slogan automobilky, když v roce 1950 představila na pařížském autosalonu zbrusu nové silniční auto. Jmenovalo se jednoduše Alfa Romeo 1900 a představovalo zásadní zlom v dějinách Alfy Romeo. Byla prvním silničním autem, které se vyrábělo na výrobních linkách, počítalo se s velkou produkcí a jeho hlavní inženýr i designer Orazio Satta dokázal navrhnout krásnou a už v té době samonosnou karoserii. Alfa Romeo byla stejně vždy několik kroků před konkurencí, i když jim v šedesátých letech, minimálně na poli sportovních úspěchů šlapal na paty Lotus i Ferrari. V roce 1951 však elegantní sedan Alfa Romeo s motorem o rozvodu 2x OHC a výkonu devadesáti koní představoval technologický zázrak.
A nebyli bychom v Itálii, aby na onom technickém základě nevznikaly úžasné karoserie. Podvozek existoval ve dvou provedeních, včetně krátkého (Corto) označovaného písmenem „C“. Ladná kupé představil jak Touring (vyrobilo se jich přes 800 kusů), tak Pinin Farina, Zagato, Boano i Bertone. Vozy vyrobené u Bertoneho byly skutečně speciální až bizarní. Šlo o projekt Franca Scaglione, skvělého italského designera, který vytvořil postupně tři různé vozy série B.A.T. (Bertone Aerodinamica Technica).
Vykutálená loterie
Kde jinde než v zemi dobrého vína, pizzy a špaget by se udál následující příběh… Když v průběhu padesátých let Alfě Romeo opět docházely peníze, vedení spolu se rozhodlo uspořádat velkou celostátní loterii o dvě stovky automobilů, které rozdají šťastným výhercům. Celá akce skončila jako jedna velká blamáž. Výherci se vylosovali, ale žádná auta pro ně v Alfě Romeo vyrobena nebyla. A tak se řešilo, jak narychlo situaci vyřešit. K rýsovacím prknům zasedl Nuccio Bertone a již zmíněný Franco Scaglione a vznikla Giulietta Sprint, kupé 2+2. Zcela paradoxně snad nejhezčí Alfa Romeo, jakou kdy automobilka z Portella (u Milána) vyrobila. Minimálně pro mé oko lahodí její tvary snad ze všech vozů značky úplně nejvíc. Pod kapotu se dostal skvělý a výkonný motor o objemu 1290 cm3, se kterým malá lehká Giulietta upalovala jako ďas. Později vznikl i sedan, dvoukarburátorová provedení TI a ve výrobě se udržela dlouhých devět let, tedy až do roku 1963.
Svět Zagato
Andrea Zagato a jeho manželka Marella Rivolta, vnučka dašího úspěšného stavitele italských snů na kolech, Renza Rivolty působí jako hvězdný pár. Firma Zagato stále staví ta nejúžasnější auta na světě a věřím, že se ještě mnohých uměleckých děl se značkou „Z“ v budoucnu dočkáme. Svou více než stoletou tradici Zagato velmi úzce spojilo s firmou Alfa Romeo. Ať už to byla úžasná Giulietta Sprint Zagato, která paradoxně vznikla v roce 1956 díky jedné nabourané Giuliettě. Značka „SZ“ čili Sprint Zagato a později čistě závodní vůz s trubkovým šasi „TZ“ (Tubolare Zagato) jsou fenomenální umělecká díla.
Alfy Romeo obecně bývaly velice drahé a sportovní modely této italské značky stály ještě víc. Stačilo se svou Giuliettou Sprint zaparkovat někde na nábřeží u kavárny a holky se kolem vás seběhly skoro samy. A jedna závodní pro sezonu 1966 s označením TZ2 mě nenechává spát. Na svědomí ji má Ercole Spada, který pracoval té době právě u Zagato a onen vůz je nesmírně elegantní, jeden z nejhezčích závodních vozů všech dob. A pojí se s ním i hezký příběh.
Závodil s ní jistý Romano Martini, odvážný závodník a „alfista“ tělem i duší. Romano, přezdívaný „Shangri-la“ podle mystického místa ráje na zemi z jednoho knižního románu, v Alfách jezdil vždycky naplno. Jeho rájem na zemi byla dílna Ferrari ve Florencii a ozdravovnou ducha zatáčky cestou na nedaleké Passo dell Giogo. Martini tu závodil i při Velké ceně Mugella, tedy v dobách, kdy tu ještě nebyl závodní okruh, ale 66 km dlouhá silniční trasa, kterou závodníci obkroužili během klání asi osmkrát. Vedla přímo přes sedlo Giogo ve výšce 950 metrů nad mořem, kde dodnes najdete kavárnu s restaurací. Ta stojí hned při poslední zatáčce, odkud se trasa začne narovnávat a sklápět k dalším serpentinám směrem do údolí a městečku Firenzuola.
Když vejdete dovnitř, visí zde stále obraz s fotkou Alfy Giulia TZ2, jak sviští kolem průsmyku. Shangri-la závod dokončil na skvělém čtvrtém místě, přestože soupeři disponovali daleko silnějšími auty. Závodní Alfa TZ2 totiž váží jen 620 kilo a tým Autodelta dokázal z dvouvačkové šestnáctistovky vykřesat 170 koní při velmi zdravých sedmi tisících otáčkách. Tohle auto bude vážně rájem na zemi pro všechny benzinové šílence. Představuje to nejlepší, co si řidič purista a velký „alfista“ v jedné osobě může přát. Přesto zůstala konkrétní Alfa po absolvované závodní sezony v roce 1966 uzamčena v jedné florentské garáži. Zůstala tu až do roku 1972, kdy se o autě dozvěděl vášnivý sběratel italských vozů z Ameriky, jistý Charles Fogg. Ono auto žije dodnes a musí být opravdu vzrušující nastartovat jadrný čtyřválec na dvojici weberů a užít si s ním zase pořádnou jízdu do vrchu naplno, zrovna jako tehdy. Simon Kidston o tomto voze natočil úžasné video. Pusťte si ho!
Magická zkratka GTA, ale i mýtické Tipo 33
Už jsme se přesunuli ve vyprávění přes polovinu šedesátých let. V té době se Giulietta přestala vyrábět a nahrazuje jí větší, modernější Giulia a vzniká dokonce nádherné a naprosto nadčasové Duetto Spider. Začalo se skvěle prodávat v USA, film Absolvent s Dustinem Hofmannem proložený krásnými písničkami od Simona a Garfunkela zná jistě každý a sláva i prodeje Alfy Romeo stoupají. Na závodní dráze se prohánějí Giulie Sprint GT, které stylizoval na zkrácené podlahové plošině Bertone.
Lehký motor vyrobený z hliníkových slitin opět o rozvodu 2x OHC dosahoval už v sérii pozoruhodných výkonů. I nejslabší Junior 1300 měl takřka devadesát koní a se šestnáctistovkou už jich bylo skoro sto deset. Závodní tým Autodelta však tyhle Alfy dál ladil, odlehčoval a upravoval. Vznikla tak famózní GTA, kde písmeno „A“ znamená Allegeritta, čili odlehčená. Závodilo se s nimi na okruzích od sezony 1965 ve třídě do 1600 kubických centimetrů a později byla vyrobena i široká GTA verze s motorem 1300. Tehdy soupeřili s Escorty, Lotusy Elan i Mini Coopery. Nakonec tyhle závody jsou fantastické ještě dnes, podívejte se někdy na revival nebo member‘s meeting v britském Goodwoodu. Souboje těchto aut jsou nelítostné a daleko akčnější než kterékoli okruhové závody současných strojů.
Jeden vůz z produkce úspěšného týmu s logem praporku se šachovnicí v tradičním „alfáckém“ trojúhelníku přímo vyčníval. A tím byl model Tipo 33. Čistokrevný závodní vůz, který se dokonce v osmnácti vyrobených exemplářích podíval i na silnice. Vznikl na základě okruhového a vrchařského speciálu pro rok 1967 a nádhernou nadčasovou sportovní karoserii nakreslil Franco Scaglione. Autodelta pro vůz vyvinula speciální motor. Dvoulitrový osmiválec byl umístěn uprostřed a jeho maximální otáčky dosahovaly takřka devíti tisíc. Technika byla pokroková. Motor měl dvě svíčky na válec i tehdejší novinku – vstřikování paliva systému SPICA. Výkon dvoulitru se pohyboval v provedení pro silniční použití kolem 230 koní a pro závody do vrchu býval laděn ještě výrazně výš. Auto vážilo nicotných sedm set kilogramů a dodnes platí za prakticky tu nejvíc vzrušující Alfu Romeo, která se kdy dostala legálně na silnice.
Na prahu sedmdesátých let se v Alfě Romeo, firmě, která proslula technicky i esteticky dokonalými italskými auty, po kterých snad toužili skoro všichni kluci (malí i velcí) v Evropě začaly dít změny. Na základě státních pobídek se postavila továrna na jihu u Neapole, vzniká značka Alfasud a dle mnohých znalců i fanoušků sláva slavného italského výrobce mírně upadá s každým novým, mírně řečeno kontroverzním modelem, který přichází na trh. Ale o tom a o realitě, která nebyla zase zdaleka až tak špatná, si povíme zase příští týden.
Foto: RM Sotheby‘s
Na webu Garáž.cz si můžete celý článek přečíst dnes odpoledne a jako bonus i s nádhernými fotkami z muzea Alfa Romeo v Arese od Ondry Kroutila
No jo to byla jina doba a jina Alfa…
Je to tak… Přemejšlím nad třetím posledním dílem aby byl taky pozitivní 😂 , ale já mam současnou produkci Alfy rád. Jde jen o to, že jak jsme kolikrát diskutovali je ta strategie ceníku, zakaznickýho servisu i marketingu někdy dost sebedestruktivní…
Bohuzel je to tak. Giulii to zabiji zle. Stelvio je povedeny auto, trendy, cena ujde. Jenze neda se koupit za dobre. Marketing na hovno. To sme si psali x krat uz. Ani tu F1 neumi vytezit nejak ku prospechu. Kdyby se koukali dopredu jako Francouzi nemuseli by byt jenom stinem minulosti.
A to vzpominam na svoji Alfu rad. Jenze se to sralo uz zanovni… co vic dodat.
Nikdy jsem nebyl velky fanousek Alfy. Ale musim uznat, ze maji neco do sebe. Jsou proste jine. A proto mozna vzbuzuji takove emoce.
Moc pěkný článek, Krabe! Historie Alfy je nesmírně zajímavá. Některé vozy z historie značky jsou pro mě designovým skvostem se zajímavou technikou. Škoda jen, že to s Alfou vypadá, tak jak to vypadá…
Trošku (hodně) odbočím. Jsem rád, že jsem dnes našel tento web, jak vidím, tak podle “nicků” poznávám “známé tváře”, myslím, že tady budu častým návštěvníkem. Držím palce, ať se to tady hezky rozjede. Večer si to tady trošku počtu, články vypadají zajímavě, blogy taky, myslím, že to bude fajn 🙂
Ahoj Tomino. Vitame te. Budeme se snazit, aby si tu kazdy nasel svoje. Budeme radi, kdyz obcas nekdo prispeje do blogu, nebo do diskuze. Zacatek vypada zatim slibne. Diky
Ahoj Saage,
tenhle projekt má prostě mé sympatie, mám rád Krabovy blogy nebo články z jeho současného působiště, s radostí jsem si četl tvé blogy o Caterhamu nebo o 4C, jsou to témata, které mě baví, zajímavá auta, závodění, pro mě je to moc fajn. Snad někdy časem tady nějaký blog taky přidám. Ať se daří!
Moc děkujeme, jsem rád, že jsi sem zavítal a zase rádi něco napíšeme. Zítra vyjde od kolegy článeček celkově o Fiatech Uno…