Když Honda začínala, uvědomil si zakladatel, že to chce nějaký tahák. Proto se hned mezi prvními modely v nabídce objevily sporťáky S. Prvním byl roadster S500, kde číslo opravdu označovalo přibližný objem motoru. Poté se objevilo S600 už i jako kupé a nakonec dokonce i model S800. Sportovní Honda splnila pravidla kategorie Kei Cars, ale auto se dobře prodávalo a to i na exportních trzích, kde se výhoda ve zdanění mazala, ale roztomilý vzhled fungoval. Ostatně auto se mi i v dnešní době moc líbí. Jen bych asi raději roadster, než toto kupé. Ale podívejte se, jak je vedle původní Miaty maličkaté:
Je totiž uvnitř opravdu malé, byť se tady sedí ve skvělé pozici. Jen je potřeba dát nohu pod velký volant, ale pak už je pozice bez kompromisů a nekřivím se tu tak strašně, jako v Triumphu. Vzorem prý byl Lotus Elan, ale tím jsem ještě nejel, tak nemohu potvrdit. Motor DOHC má sice pidi objem ale také čtyři karburátory Keihin a nabízí malému lehkému autu (jen 715 kilo) všech svých 57 koní. Ty tedy najdete v 8500 otáčkách, ale červené pole začíná až o 1000 otáček výše a omezovač vás stopne až u 11 tisíc. Ano, tohle je prý nejtočivější auto na světě s nádherným zvukem. Bohatě ale na jízdu stačí 7000 tisíc.
Na ty toulky k omezovači používám manuální čtyřkvalt, krátký a velmi přesný, který každého petrolheada potěší svým chodem. Řízení jde zlehka a je naprosto přesné, hodně mi celé auto připomíná svým chováním starou MX-5, jen je prostě ještě o fous lepší. Na silnici drží Honda skvěle a funguje jako pravý sporťák. Nezávislé zavěšení přitom Soichiro navrhnul kvůli nekvalitním silnicím, ne proto, aby to na hladkém asfaltu tak skvěle jelo. A i když má jen bubnové brzdy, tak zastavuje dobře.
Soichiro Honda byl prostě génius, nemůžu si pomoct. Koncept malého roadsteru (neb vzácnějšího kupé) dovedl k dokonalosti a strašně mi mrzí, že moderní S660 se do Evropy nedováží. Prý nám Civic Type R stačí. No jak komu, já bych si tento starý model klidně pořídil, protože je to vlastně dodnes ideální auto pro petrolheady, přestože je tak staré.
Více o historii modelů S si můžete přečíst v originálním článku na Garáži. Auto mi půjčili Veteráni na truc.