Dnes a zítra se v aukční síni Silverstone draží mnoho desítek zajímavých aut. Mě však ze všeho nejvíc lákají závoďáky. Dva z nich uvidíte zítra v článku na garáži, pokud by vás zajímal celek, nedávno šla prezentace aukce i na Harryho garáži na youtube. Já si vybral příběh z padesátých let, protože v té době se závodilo způsobem, který dnes nesmírně obdivujeme a současně si už ani nedovedeme představit. Soutěžilo se na silničních okruzích, v horách v serpentinách bez svodidel a častokrát i na rozbitém štěrku. Bylo to nebezpečné a nesmírně vzrušující. A Jaguar tehdy vítězit uměl.
Legendární dvojka Duncan Hamilton a Tony Rolt, to jsou přeci jedni z nejúspěšnějších britských závodníků éry, kterou můžeme znát maximálně z vyprávění našich dědů. Oba bojovali v bitvě o Británii a oběma se válku podařilo přežít. Na prahu padesátých let užívali života a závodění s auty vnímali úplně jinak než my dnes. Byl to jeden velký mejdan. Historka o tom, kterak Hamilton zvítězil v třiapadesátém v Le Mans jen protože si proti kocovině pomáhal několika panáky Brandy, se zapsala mezi legendy motorsportu. Kdoví jak to doopravdy bylo, nicméně tenhle drsný chlapík nezpomalil ani přes bolestivě zlomený nos při střetu s ptákem ve vysoké rychlosti a Jaguar C-type dovezl vítězně do cíle.
A tenhle stejný Duncan Hamilton začínal vyhrávat závody ještě dříve, právě na autě, které máte zrovna před očima. Zelený Jaguar XK120 s poznávací značkou LXF 731 zakoupil jistý Philip Fotheringham-Parker. S Duncanem Hamiltonem byli kamarádi. Amatérsky před válkou závodil a doručení zbrusu nového sportovního vozu od Jaguaru, který viděl poprvé na předváděcích jízdách v Silverstone v roce 1949, se div nemohl dočkat. XK120 byl přelomový vůz se silným řadovým šestiválcem o rozvodu 2xOHC. A jak již název napovídal, dokázal vyvinout maximální rychlost 120 mil za hodinu. Ve skutečnosti uměl být ještě podstatně rychlejší. Legendární rychlostní rekord Jaguaru s Normanem Dewisem za volantem na rovném úseku belgické dálnice mezi Oostende a Jabbeke budiž důkazem.
Konkrétní XK120 tedy pan Parker ihned po doručení z továrny poslal Hamiltonovi na zajetí a přípravy pro okruhová závodění. Hamilton s ním závodil poprvé v květnu následujícího roku 1951 na klubovém závodě v Silverstone a povedlo se mu třetí místo, hned za Stirlingem Mossem a Charlesem Dodsonem. Během sezóny auto závodilo ještě několikrát a úspěchem bylo i páté místo na zářijovém tradičním mezinárodním setkání v Goodwood, kde v tvrdé konkurenci startoval Stirling Moss dokonce už na prvním továrním ryze závodním Jaguaru C-Type.
Jaguar pak závodil dál během padesátých let a po dlouhé přestávce se jej před zhruba deseti lety povedlo citlivě a věrohodně zrestaurovat do původní podoby. Účastnilo se doprovodných akcí jako například Le Mans Legends, mohlo by jistě příští rok startovat i v Le Mans Classic a několikrát se s ním povedlo současným majitelem úspěšně zdolat Mille Miglia Storica. Automobil má neuvěřitelné kouzlo a je současně i vstupenkou na skvělé akce, opravdové závody gentlemanů. Bude potřebovat zejména pravého řidiče, a nejen sběratele cenností. A když už jsme narazili na cenu, vězte, že odhadní cena leží někde kolem dvanácti milionů korun což je dost možná férová částka za automobil, který kdysi řídil jeden z nejlepších i nejdrsnějších závodníků Británie.
Foto: Silvestone Auctions
To je krásný kus historie. Nádherné auto. Já pokaždé musím přemýšlet, jak asi pracovali konstruktéři v té době. Nebo třeba motoráři, kteří navrhovali motory, a jak se pak vyráběly součástky. Dnes je to jednoduché, chci vyrobit nějakou součástku, mám 3D návrh, hrubovací frézka mi udělá základ, pak třeba naprogramované CNC opracování, šlichtování, vyjiskření, pak úprava oceli třeba kalením a popouštěním, PVD povlak…ale jak to bylo tehdy?
A Hamilton? Když mám kocovinu a po kávě se třepu, tak proč si nedat během Le Mans pár panáku a vyhrát, že? 😀 Těžko říct, jestli je to pravda, ale legenda je to pěkná.