Stojadin musel ale vyřešit tradiční problém s Peugeotem, který už zase mával žalobami na své patentované označení, takže u nás známe tohle auto jako Zastavu 1100. V osmdesátých letech se začalo používat jméno Yugo 55 Skala. A těch pár šťastlivců, kteří tento automobil z Kragujevace měli, si jí dodnes pochvaluje. Pětidveřový liftback byl navíc o fous praktičtější než originální Fiat. Už ten ale dokázal skvěle využít vnitřní prostor na maximum a ozdobený v tomto případě jen tuzexovou řadičkou s ozdobou v pryskyřici. Použitá černá koženka možná působí elegantně, ale v letním dnu jí proklínám a přemýšlím, jak se asi jezdilo na pobřeží Jadranu s vlkem v trenkách.
Zato ostřikovač pomocí gumového balonku, to je řešení, které mne baví. Na dnešním autě bych to nechtěl, ale u veteránu je legrační mačkat jej. Výbavu auto nemá, ale zato má pěkný dvouramenný volant, dostatek místa a vpředu dokonce i bezpečnostní pásy. Rezerva se vešla pod přední kapotu k motoru. To je známá jedenáctistovka OHC od Lamprediho s 55 koňmi a 78 Nm se čtyřstupňovým manuálem. Od 4000 je sice hlasitější, ale teprve v 6000 máte pod pravou nohou celé stádo. A to se nechá ochotně a rádo prohnat, proto vlastně staré Fiaty a jejich licence miluju.
Jsou tak živé a hravé, že je s nimi sranda jezdit. Nezávislé zavěšení kol, komunikativní řízení a točivý motor udělají i z krátké projížďky příjemný zážitek. Snad jen kvůli tomu příčnému zadnímu listovému peru je Zastava trochu neklidná na limitu, ale tam stejně nikdo nejezdí. Brzdy jsou dostatečně dimenzované, takže auto můžete mít pořád pod kontrolou.
Zastava se vyráběla děsně dlouho, možná až moc. Definitivní konec nastal až 21. listopadu 2008, kdy se z pásu poroučela poslední Zastava 55 Skala, tehdy druhé nejlevnější auto na světě po Tatě Nano. Z těch necelých 1,3 milionů aut je jich dost na prodej i u nás. A ti, kteří s ní jezdili za socialismu, na ní vzpomínají v dobrém dodnes. Jezdí výrazně lépe než naše Škodovky, také ale byla o 7 tisíc korun dražší.
Zastavu mi na chvilku půjčili Retro-auta.cz a přečíst si o ní více můžete na Garáži.