Během své kariéry jsem Talbot řídil celkem čtyřikrát a teď bych si na to, s vaším dovolením (ale číst vás to vlastně nenutím) zavzpomínal. Hned dvakrát to bylo rande s hatchbackem Horizon 1.5 a v obou případech s akční edicí Sherlock podle britského detektiva. Jen jednou bylo auto zlaté a jednou tmavě červené. Horizon byl pokusem evropského Chrysleru o evropské auto, nástupcem Hillmanu Avenger a Simcy 1100 (chvíli se dělala souběžně), ale dnes si na něj nikdo nevzpomene. A to se stal i Autem roku 1979, když těsně porazil Fiat Ritmo.
Patnáctistovka OHV má relativně skromných 84 koní, ale Horizon je s bohatou výbavou a pětikvaltem pořád velmi lehký. Auto se ale snad nikdy dobře neprodávalo, takže jej automobilka neustále modernizovala a doplňovala, aby se investice do vývoje vrátila. Snad jen antikorozní ochranu u Talbotu podcenily, takže ani dnes není výběr nijak velký a spíš potkáte v inzerci nástupce Peugeot 309 (vyvíjen byl ale jako Talbot Arizona).
Sherlock dostal speciální polepy, poklice kol, kostkované tweedové čalounění připomínající čepici a dřevěnou řadičku, co má zase evokovat dýmku slavného detektiva. Jinak nechyběly nastavitelné hlavové opěrky, vyhřívané zadní okno, zapalovač, tónovaná okna, digitální hodiny a samonavíjecí pásy. Talbot má i kontrolku opotřebení brzdových destiček a stavu brzdové kapaliny, Talbot je promyšlený i z bezpečnostního hlediska. Specialitou byl podspojler, který ale trpí při parkování nebo jízdě po hrbolech. Místo vzadu není nic moc, ale míra jízdního komfortu není špatná.
Vlastně to bylo pro konstruktéry nejdůležitější, aby byl Horizon pohodlný, a povedlo se jim to na jedničku. Některé díly si půjčil z větší Simcy 1307. Jízdním komfortem trumfují Talboty dodnes, i když mají na krku tolik křížků. Jízda je příjemná i svou přesností, a tak zůstává jediná nevýhoda v podobě velkého poloměru otáčení. Přitom Horizon vyhrál i první hromadný losí test v roce 1978, takže manévrovací schopnosti má výtečné. Posilovač se nabízel za příplatek. Maximálka 156 km/h nedělá z Horizonu žádnou raketu, ale na výlet vám to stačit bude a pořád budete s Talbotem docela výjimeční. Navíc Horizony nejsou nijak drahé.
Ještě větší raritou je ale také větší hatchback Talbot 1510 LS (někde pod názvy Talbot 150 nebo Talbot Alpine). Ten pokračoval v tradici Simcy a přímo navazoval na předchozí Simcu 1307 a 1308. Vlastně je to její rozsáhlá modernizace i s faceliftem (možná se mi ale líbí méně, než starší Simca), ale protože byla vzkříšena značka Talbot, byl to první model pod jejím jménem po obnově. Hatchbacky nebyly v tomto segmentu tak výjimečné, stejnou karosářskou variantu nabízel Renault 20 nebo Volkswagen Passat. Talbot má originální kola, nápis na kapotě a chromované lišty kolem oken. Rezerva je pod podlahou kufru, ale přístupná zvenčí, netradiční je i umístění otevírání kapoty na boku pod A-sloupkem. Interiér je světlý, a i barvou čalounění odpovídá době vzniku, výhled ven je ovšem příkladný. Sedadla připomínají spíš křesla.
Těžká kapota ukrývala i v případě nejlepší verze pouze šestnáctistovku o výkonu 85 koní. Je skloněná vzad, aby v případě nehody mířila pod podlahu, to měl ale i Horizon. Právě absence větších motorů v nabídce a náchylnost ke korozi stála prý za menším prodejním úspěchem Talbotů. S tím se automobilka pokusila bojovat i nabídkou další karosářské varianty – klasického sedanu. Ten se jmenoval Talbot Solara, a i ten jsem jednou mohl řídit ve vrcholné verzi SX. Ta se pyšnila liťáky, tempomatem, ostřikovačem světel a posilovačem, zůstal jí ale ten přísně hranatý design.
Jízda velkým Talbotem se popisuje docela těžko, je totiž takový nijaký. Výkonu nemá na rozdávání, ale v otáčkách trochu ožije a umí jet celkem svižně. To pak ocením i dostatečně dobře dimenzované brzdy. V zatáčkách mne tak spíš začnou limitovat náklony houpavého podvozku. Ano, i větší Talboty jsou měkké a pohodlné. Možná to je původně britská značka, ale tato auta jezdí tak, jak to uměla vždy jen ta francouzská. A ostatně taková je i nepřesná manuální převodovka, kde polohu stupňů spíš tušíte. Talbot je zkrátka jezdící klišé o francouzských autech. Díky menšímu motoru je ale v autě krásné ticho.
Velké modely se odporoučely v roce 1986, kdy byly nahrazeny Peugeotem 405. Tedy hlavně Solara, hatchback 1510 přímého nástupce vlastně nedostal. Dnes jsou opomíjeny a dle mne je to tak trochu neprávem. Za jejich volantem si přijdu tak trochu výjimečně, třeba jako v Saabu. Talbot měl být vzkříšen jako laciná značka konkurující Dacii, ale nakonec k tomu nedošlo a levnáý sedan uvedlo PSA pod jmény Citroën C-Elysée a Peugeot 301.
Zlatý Horizon a hatchback 1510 mi půjčili Retro-auta.cz, Solaru zase Veteráni na Truc a Marek ze Zpátečka.cz. Červený Horizon fotila Mikka. A kdybyste chtěli vidět a číst více, najdete na Garáži test Horizonu.