Studebaker vyvinul Lark jako kompaktní sedan, což my Evropané asi nepochopíme. Na naše poměry je stále dost velký. Během sedmileté výroby se vystřídaly 3 generace a doufalo se, že tenhle model zachrání upadající automobilku. Aby se ušetřilo na vývoji, použil Studebaker základ z existujících modelů, auto má tedy stejně velkou a prostornou střední část s kabinou. Kde je tedy ta kompaktnost? No, zkrátili předek a zadek, takže získali kompaktní sedan s velmi prostorným interiérem.
Studebaker sázel na střídmější design bez mnoha okrasných kudrlinek, aby se odlišil od velké trojky. Střídmější design byl inspirován Mercedesy, které automobilka do USA oficiálně dovážela. Vzhled Larku navrhnul Brooks Stevens, který měl na svědomí úpravy přední a zadní části. A modernizován byl i interiér, na což zákazníci reagovali zvýšením zájmu a koupili 90 tisíc aut. Byl tu tedy novější přístrojový štít a velký volant s logem automobilky v pryskyřicovém středu. Prostornost a šestimístné uspořádání ale automobilka zachovala. Pokud je na kastlíku nápis Vanity, jde o dámskou výbavu se zrcátkem a mističkou na make-up.
Pojďme se konkrétněji podívat na vyfocený kousek druhé generace (výroba 1962 a 1963). Právě za výroby této verze se Studebaker stěhoval z Indiany do kanadského Ontaria, kde vznikl i testovaný zlatý kousek. Automobilka svůj sedan nabízela s řádně vylepšenými jízdními vlastnostmi a za příplatek vám uměla prodat i kotoučové přední brzdy nebo osmiválec s kompresorem z typu Avanti. Právě nabídka osmiválce byla u malého sedanu unikátní, na tuto verzi odkazuje i římská číslice VIII v názvu a poznáte jej podle dvojité koncovky výfuku. Právě osmiválec je navíc označován za lepší a lépe řiditelnou verzi pohodlného sedanu. Prý má navíc menší spotřebu, než šestiválce, i než konkurenční osmiválce. Krásně chraplavý zvuk je pro americký sedan typický, zapalování vlevo od volantu ale moc ne.
Lark nabízel mnohem menší hmotnost, než dobová konkurence velké trojky, což sebou přinášelo i lepší manévrovatelnost, nižší spotřebu a déle fungující brzdy. Jízda v Larku je hodně pohodlná a měkká, houpání amerik má ostatně dodnes spoustu příznivců. Studebaker navíc potlačil i otřesy a vibrace od motoru. Ten je těžší, než třeba konkurenční osmiválec od Chevroletu, nabízí ovšem slušných 195 koní. Je spojen s třístupňovou převodovkou Overdrive a na stovce je za méně, než 10 sekund.
Studebaker následně uvedl třetí generaci, která se vyráběla od roku 1964 do roku 1966 pouze v Kanadě. Když v březnu končila výroba, existovalo jen 8 935 sedanů. Všechny spolehlivé, nerozežrané a pohodlné, dnes navíc velmi originální. Shánění dílů není tak snadné, jako třeba na Fordy, ale dva e-shopy v USA existují, takže váš kousek v chodu udržíte ještě řadu let. Delší článek a více fotek už se kdysi objevilo na Garáži.