Jak to tedy s tím názvem je? Oficiálně to jsou Volkswagen 1302 a 1303 Cabriolet. Typ 1302 je Broukem s moderním zavěšením McPherson vpředu, hřebenové řízení, tankovací víčko přístupné z boku a vetší karoserií s většími okny a světly. Typ 1303 nabídl konečně i panoramatické čelní sklo. Pořád ale docela špatně topil a měl prostý jednoduchý interiér, ovšem s dostatkem prostoru v obou řadách sedadel. Pořád ale vypadal jako Brouk, kultovní automobil, který motorizoval svou vlast.
Super, jak se těmto Broukům říká v hmyzí komunitě, má vzadu třináctistovku a čtyřstupňový manuál. Jenže auto váží kolem 800 kilo, takže to stačí bohatě. Jízda je komfortní a auto hezky reaguje na pokyny řidič a jízda je opravdu příjemná. Na ostré řezání apexů to není, Brouk je i tak spíš autem na kochačky. Pokud vás láká, tak máte štěstí, výběr na trhu je obrovský. A většina lidí jej nepovažoval za bednu hoven (jak jej pregnantně nazval Henry Ford II.), takže se prodával v obrovských počtech a vzniklo více než 21 milionů chrobáků.
Druhý „Brouk“, od kterého jsem dostal klíčky o rok dřív, byla ještě pozdější, a ještě víc modernizovaná varianta 1303 ve verzi Karmann Cabriolet s šestnáctistovkou. Ikonické auto z roku 1975 je tak ještě stylovější a pohodovější. Přitom na váze přibral kabriolet oproti klasickému Brouku jen 40 kilo a to hlavně kvůli výztuhám. Prototyp postavil právě Wilhelm Karmann už v roce 1948 a sériově otevřené modely vyráběl po schválení automobilkou do roku 1980 (nahradil jej Golf Cabriolet). Vážně hodně pohodlná jsou sedadla.
Kabriolet dostal šestnáctistovku s výkonem 60 koní a manuální čtyřkvalt. Jízda je s modernizovanou verzí vážně příjemná a pohodlná, přes hrboly se Brouk doslova houpe. Užívám si i typický zvuk vzduchem chlazeného boxeru. Řízení jde hodně zlehka, problém je spíš nepřesná kulisa řazení, kde ty stupně chvíli hledám, než si na to zvyknu.
Brouky nahradil první Golf, který je dnes už také legendou s početnými zástupy fanoušků. Těm nevadí ani náchylnost ke korozi a spotřeba oleje. Naopak přínosem je spolehlivost, dostupná cena (ale na kusy pod sto tisíc asi ani nekoukejte) a velký výběr dílů. Nějaký Brouk na prodej se taky vždycky najde, vždyť jich vyrobili přes 21 milionů (kabrioletů ale jen 330 tisíc). A vlastně se vyráběl až do roku 2003, to už byla na trhu pátá generace jeho nástupce. Duchovní nástupci New Beetle a Beetle už se dnes také nevyrábějí. A také je fajn ta úžasná komunita majitelů, kterou jsem částečně poznal na pohodovém srazu ve Vodokrtech, kam jsem zajel za Kiki, Martinem a jejich Bertou 1302.