Volkswagen Passat je pro mnohé synonymem o dokonalém autě. A i když mi na těch moderních něco vadí, chápu, že tak v osmdesátých letech musela lidem připadat druhá generace B2. Ta se objevila v roce 1984 a chvíli se vyráběla souběžně s tehdy 12 starou první generací. Novinka sdílela platformu s Audi 80/90 (šlo o prodlouženou platformu B1), Volkswagen byl ale delší a měl v nabídce víc karosářských variant. Já jsem sice B2 řídil dvakrát, ale pokaždé šlo o kombík s benzínovým motorem o objemu 1,6 litru. Ten první, červený, byl z roku 1981, druhý zelený už po modernizaci, kterou automobilka představila v roce 1985.
Novější typ zvenčí poznáte podle jiné masky a nárazníků, měnil se ale i interiér. Vystouplé kliky ovšem zůstaly. Interiér je prostorný a pohodlný (hlavně ta měkká sedadla), velký volant se dobře drží a z auta je i skvěle vidět ven. Kufr kombíku je přímo obří. Mají originální plechová kola, kterým se přezdívá sněhové vločky. Obě auta jsou v původním stavu, na zeleném je dokonce škrábanec pocházející z devadesátých let.
Šestnáctistovka vypadá na pohled dost malá a nabízí 85 koní, ale ani na horách to není žádný handicap (s červeným jezdím kolem Tanvaldu, se zeleným zase na Šumavě). Spotřeba je rozumná a starší model má jen čtyřstupňovou převodovku. Posilovač mi nechybí, protože benzínový motor je lehký a nezatěžuje tolik kola. Spíš, kdyby řízení bylo komunikativnější, ale na druhou stranu to je Passat, ne sporťák. A je úžasně pohodlný i na rozbitých silnicích. Je hezky houpavý a trochu připomíná starší americké sedany, naopak zkušenosti s Audi 80 mi to nepřipomíná vůbec. Starší kousek má čtyřstupňovou převodovku, novější zelený pak má ještě navíc stupeň E (řadí se v kulise jako pětka) pro ekonomickou jízdu.
Druhý Passat měl lepší antikorozní ochranu, takže se dá potkat častěji, ale kombíky většinou skončily jako pracanti. Populární jsou pětiválcové modely nebo verze s pohonem všech kol Syncro. Ty se vyráběly déle než běžné varianty (v roce 1988 nastalo střídání stráží za generaci B3). Nejdéle ale vydržel ve výrobě sedan Santana, který se vyráběl v Číně ještě v roce 2003.
O zeleném si můžete přečíst i na Garáži s fotkami od Mikky. Červené kombi mi půjčili Retro-auta.