Jen málokdo měl štěstí a mohl se za starého režimu vozit Toyotou Corona. Štěstí to ale vážně bylo, protože to nejspíš bylo nejlepší auto na našem tehdejším trhu. Corona do Mototechny dorazila v roce 1970 v počtu 400 aut. Každé stálo 79 tisíc korun (původně dokonce 110 tisíc) a byla to z Japonska výměna za traktory Zetor. Nemohl si jí za ty peníze dovolit každý, jednu měl třeba herec Grossmannm jinou zase odporný soudruh Husák a další biskup Tomášek.
Přitom jsme nemuseli mít zrovna Coronu, málem se dovážely Datsuny 1000 a 1600 nebo Toyota Corolla. Datsunu se ale nelíbila finanční nabídka, kdežto Toyota kývla na výměnu za Zetory. Pro český trh připravila i návody a propagační materiály v češtině a dodala hodně náhradních dílů. Říkáte si, proč taková snaha kvůli malému Československu? No, pro Toyotu to znamenalo dovoz do Evropy, u nás se tak tahle japonská značka objevila na silnicích dřív než v Německu a Rakousku. Jméno, dnes poznamenané epidemií čínské chřipky, ve skutečnosti odkazuje na sluneční prstenec.
Toyota tuto generaci vyráběla mezi roky 1964 až 1970. Rozměrově narostla a konkurovala Nissanu Bluebird, protože pod ní zamířila nová Corolla. Auto vypadá krásně a elegantně, u nás se prodávalo jen jako sedan. Design se opravdu vyvedl, dělali na něm Italové. Toyota totiž chtěla na evropském trhu opravdu uspět. Hodně pečlivě se automobilka věnovala i vývoji a spolehlivosti. Nezanedbala ale ani prostorný a pohodlný interiér s dobrou ergonomií, rádiem Hitachi. Jen velký volant trochu znesnadní nástup, ale jakmile se za ním uvelebím, jsem maximálně spokojený.
Coronu pohání patnáctistovka OHV s výkonem 82 koní a uděluje necelou tunu těžkému autu slušnou dynamiku. Naskakuje hned a hladce, pak už se stačí věnovat jen manuální plně synchronizované čtyřstupňové převodovce. Ta jde krásně lehce a pochvalu vyseknu i perfektně citlivým brzdám. Vážně, Toyotě se nemůže rovnat žádné tehdy u nás prodávané auto. Funguje prostě báječně a hlavně na okreskách je příjemně pohodlná. K tomu si přidejte pověstnou spolehlivost japonské značky a nemáte jí co vytknout.
Corona je skvostem sbírky Retroautomuzea Strnadice a nafotila mi jí Mikka.