Renault 21 jsem řídil třikrát, vše v jednom odpoledni díky dvěma velkým nadšencům do těchto pohodlných francouzských aut. Pohledný model s designem od Giugiara dostal byl pro konstruktéry zajímavě záludný. Nabízel se totiž s motory podélně i napříč. U zákazníků ale bodoval spíš prostorným a pohodlným interiérem, kombi Nevada pak i velkým kufrem. V roce 1989 se představila modernizace s uhlazenějšími tvary.
Teď už tedy k těm verzím. Sedan TSE je s motorem 1.7 umístěným napříč. Kombi Nevada má silnější motor o objemu 2,2 litru, a ten je podélně, protože Renault neměl žádnou vhodnější převodovku. Kvůli různému umístění motoru má auto jiný rozvor a také jiné přední blatníky. Hodně štěstí se sháněním dílů, které automobilka už sehnat neumí. Aby byla větší sranda, do B-sloupku se pak liší i všechny karosářské díly jednotlivých verzí (sedan, hatchback a kombík).
Sedan má výkon 90 koní a odpovídá verzi, kterou se vozil i první porevoluční prezident Václav Havel (auto dostal darem od portugalského prezidenta Soarese). Už po pár měsících ale do vozového parku zamířily prestižnější BMW a Renault zamířil do Národního technického muzea. Auto je pohodlné a příjemné a opravdu se s ním jezdí krásně. Nevada TXE má větší a silnější motor s výkonem 105 koní. Pohodlný je stejně, jen je v něm o trochu větší rámus. Auto samotné je dobře odhlučněné, jen z kufru sem jde trochu toho hluku.
V roce 1989 se objevila nejzajímavější varianta Renault 21 Turbo. Giugiaro to vzal jako rozcvičku před prací na faceliftu a tak byl typ Turbo takovým mezitypem. Má jinou masku, dvouparabolová světla a bodykit s prahy, nárazníky, zrcátky a spojlerem. Kola svým designem připomínala turbínu, aby nebyly pochybnosti. Mlhovky jsou žluté, což se na francouzská auta hodí. Bohatá výbava obsahuje kožené čalounění, palubní počítač, elektrická okna a zrcátka, šíbr a rádio Blaupunkt. Palubka je o něco víc retro, sedadla jsou ovšem pohodlná a anatomicky tvarovaná a volant je zase dost malý.
I když Renault nabízel čtyřkolku, tohle je jen předokolka. Výkon 173 koní vzniká ve dvoulitru J7R 752 s turbem Garett T3 a dvěma mezichladiči. Na 1190 kilo je výkon dostatečný a v přímce je auto krásně rychlé. Stovku dá za 7,4 sekundy a Maximálka je 227 km/h. Převodovka UN1 pocházela z většího typu 25 a Espace a do jiných verzí Renaultu 21 se nemontovala. Jenže tohle byla cool verze z doby, kdy všechno s Turbem bylo cool. I Formule měly turbo. Renault nabízel i posilovače a ABS, nejlepší byl ale pořádný zátah a rychlost v přímce (až na tu turbodíru), tužší podvozek ale docela sedí i v zatáčkách. Spotřeba se na tom ale projeví.
Renault 21 je opravdu fajn auto, ale vyplatí se nezanedbat údržbu. Není zatím moc drahý, ale protože je dílů málo, měli byste si k němu udělat vztah a tyhle komplikace mu odpustit. Verze 21 Turbo je pak fajn sportovní sedan, i když ne tak slavný jako třeba Sierra RS Cosworth.
Všechny jednadvacítky nafotila Mikka