Starší vyzkoušený byl Renault 15 TL z roku 1974. Tehdy byl Renault na trhu už tři roky, tedy jen o rok méně než naše Škoda 110 R se kterou mám neustále potřebu jej srovnávat, ale byl to první rok jeho prodeje u nás. Patnáctka měla ještě dvojče – Renault 17 a oba nahradili starší Caravelle.
Patnáctka je střídmější a elegantnější. Má vzadu velká okna a vpředu v masce velká hranatá světla. Nejlíp vynikne v nějaké výrazné barvě, například v této krásné zelené. Dveře jsou bezrámové a umožní přístup do prostorného interiéru. Tam jsou pohodlná měkká sedadla, velký sportovní volant s tenkým věncem a zvláštně umístěná klika až vespod dveří.
Třináctistovka s karburátorem nabízí 60 koní, maximálku 151 km/h a akceleraci na stovku za 13,6 sekundy. Jde o techniku sedanu 12, takže i patnáctka je předokolka. Řízení je citlivé, převodovka jde zlehka, ale stejně nemůžu říct, že je Renault sporťák. Sice má docela citlivé brzdy, ale když to zkusíte do zatáčky ostřeji, začnete se s autem trápit. Poddajnost auta jej vede až k nedotáčivosti a náklony tomu nijak nepřidávají. Svým způsobem to vlastně ale může být vzrůšo.
K nám se dovezlo 729 Renaultů 15 a jeden z nich je i tento exponát Retroautomuzeua Strnadice. A ti mi půjčili i nástupnické Fuego ve jeho nejlepší variantě Turbo. To se prodávalo od roku 1980 na platformě sedanu 18 a zaujme typickým černým pruhem okolo auta. Slušná aerodynamika se ladila ve větrném tunelu, interiér je zase příjemný a pohodlný pro čtyřčlennou posádku. Výbava byla bohatá, jen ty materiály někdy nepůsobí nejkvalitněji. Přitom chtěl Renault konkurovat Porsche 924, což bylo sebevědomé.
Verze Turbo si vynutila kapotu s boulí, aby se pod ní šnek vešel. Ten dopuje karburátorovou šestnáctistovku SOHC s výkonem 132 koní a krouťákem 199 Nm. A jelikož je váha jen lehce přes tunu, nezní parametry beznadějně – maximálka 193 km/h a akcelerace za 9,5 sekundy (ale většinou najdete turbodíru). Renault motor spároval s manuálním pětikvaltem, ale nakonec je vaší největší překážkou před ostrou jízdou nemoderní podvozek s nedotáčivou charakteristikou a tuhou zadní nápravou. Navíc je Fuego spíš komfortní než sportovní. Přesto v Evropě zmizelo už v roce 1986, aby se na linkách vyrobilo víc sedanů 21 a přímý nástupce se neobjevil. Kupé ale zůstalo ve výrobě v Jižní Americe.
Oba Renaulty vyfotila Mikka a jde o exponáty Retroautomuzea Strnadice.