Poprvé BMW uvedlo model M3 v generaci E30 kvůli homologaci v motorsportu. Druhou E36 si vydupali zákazníci a dostali bohatě vybavené auto. I úprav na karoserii bylo mnohem méně, a tak byla E36 méně agresivní a větší sleeper.
Já vás ale nebudu mást, tohle je americká varianta M3, tedy trochu odlišné auto. M3 totiž původně za oceán vůbec neměla zamířit, ale vydupal si ho tamní vlivný klub majitelů. Cena měla být nižší, aby BMW dokázalo vzdorovat japonské konkurenci. Nedostalo ani plovoucí brzdové kotouče, ani evropské ostré motory. Původně tedy měla americká M3 motor S50B30 (240 koní a 300 Nm), později S52B32 (240 koní a 320 Nm), oba se systémem VANOS. Litinové bloky jsou odolné, snášejí dodatečné přeplňování a nemají nikasilový problém. Dynamicky působí podobně, mají nádherný lineární zátah, ale nemají ten výbušný charakter ostrých evropských M3. Auto bylo vyrobeno v červenci 1998, prodalo se na Floridě a tak je dodnes v úžasném stavu.
Ergonomický interiér má skvělá sedadla s kůží Nappa a prodlužovacím sedákem. Všude jsou ale loga M, abyste náhodou nezapomněli. Látková střecha je elektricky ovládaná a odizolovaná, takže přes ní neproniká moc hluku. Jezdit svižněji se kupodivu dá i bez windschottu, s ním v autě není ale vůbec žádný průvan. Pod kapotou vystřídal předchozí čtyřválec silnější šestiválec DOHC, v této verzi s maximálkou 245 km/h a zrychlením za 6,3 sekundy. Řízení je brilantní a krásně syrové, karoserie s výztuhami dostatečně tuhá a brzdy nádherně citlivé.
Samosvor byl standard, převodovka byla na výběr automatická i manuální. V tomto kousku původně automat ZF byl, ale po importu k nám se do auta dostal šestistupňový manuál Getrag s M3 E46 a také ostřejší hřebenové řízení ze stejného auta. Na podvozku jsou pružiny Eibach ProKit, na motoru zase laděné svody, výfuk AC Schnitzer a větší sání. Řídící jednotku přeprogramovala firma DINAN. Výsledkem je auto, které by se projevu evropské M3 mělo dost přiblížit a v něčem ho i překonat.
Z M3 E36 jsem byl nadšený, je to velmi povedené auto nabízející neuvěřitelně koncentrované řidičské požitky. Ale vzpomenout bych si přitom mohl i na novější M3 E46, kterou jsme kdysi také řídil (ale nevyfotil a domluvené focení tak nějak vyšumělo). Bylo to vlastně vůbec poprvé, co sem řídil nějaké eMko, ale zarylo se mi pod kůži. Líbí se mi agresivnější nárazník, otvory v blatnících a čtyři koncovky výfuku. Uvnitř mne potěšila ideální pozice za volantem v úžasně tvarovaných pohodlných sedadlech, skvěle poskládané pedály a dotažená ergonomie.
Jenže M3 je hlavně o motoru, o tom skvostu co zvládne až 8000 otáček a nabízí v nich 340 koní a níž i 365 Nm. To znamená stovku za 5 sekund a maximálku omezenou na 250 km/h. Jeho sportovní drnčení se s rostoucími otáčkami zlepšuje a vám se vůbec nechce řadit. Proč přerušit takový koncert. Přitom šestikvalt SMG je opravdu senzační spolupracovník, ostré a přesné řízení a senzační podvozek zase skvěle sedí v zatáčkách. Auto se prostě nikdy nezachová záludně a vždycky splní to, co mu poručím. Přesto je novější M3 tak trochu víc GT, než bývala dříve. Není to ale vůbec špatné.