O prvním základním typu 912 už tu byla řeč. Jenže to byla vážně jen 911 s horší výbavou a slabším motorem. Pořádné levné Porsche se představilo až v roce 1969, kdy se ve Frankfurtu představilo Volkswagen-Porsche, nebo také Porsche 914 vyráběné u Karmanna. Šlo o nízkou dvoumístnou targu s motorem uprostřed a mrkačkami, která vypadá dobře. Auto si prosadil Ferdinand Piëch.
Karoserie je krásně tuhá, spoustu dílů v interiéru dodal Volkswagen. Mělo být levné, ale nakonec nebylo o moc levnější než 911 T. Potěšilo ale dvěma zavazadelníky i prostorem pro uložení střešního dílu. Interiér je výborně zvládnutý i s docela dobře tvarovanými sedadly. Ta jsou úžasně nízko a umožňují ideální pozici za volantem i dlouhánům. Navíc tu není žádný zbytečný dřevěný nebo kovový dekor.
Tři tisícovky aut dostaly potentní šestiválec (nabízel se do roku 1972), ale většina 914 vyjela se čtyřválcem. Právě místo šestiválce se dostal do nabídky dvoulitrový boxer, který si mohu vyzkoušet já. Byl to největší čtyřválec se vstřikováním v nabídce a uchladí se i bez nějakých velkých otvorů. Nabízí 100 koní a 160 Nm, to vše na zadní nápravě auta vážícího necelou tunu. Zvuk je přímo nádherný a slyšíte ho hned za hlavou. Motor je ale lehčí a točivý, takže na okreskách je s touto verzí asi větší legrace. Porsche je čitelné, obratné, perfektně vyvážené a neskutečně hravé. A řazení v kulise dog leg mi dodává pocit výjimečnosti.
Typ 914 vydržel až do roku 1976 a udělal radost 119 tisícům majitelů. Pak přišlo kupé 924, které bylo původně vyvíjeno jako nástupce Volkswagenu Karmann Ghia. VW ale z objednávky ustoupil, jenž u Porsche jim bylo takřka hotového auta líto. Proto jej nakonec uvedli sami jako základní model.
Typ 924 má transaxle a dokonce při uvedení předběhl velký model 928 s motorem V8. Typ 924 se také stal prvním Porsche s vodou chlazeným motorem. Zákazníkům v USA připadalo drahé, ale v Evropě se neprodávalo špatně. Základní typ měl šestnáctistovku s výkonem 95 koní a čtyřkvalt, přední kotoučové brzdy z Golfu a zadní bubny z Brouka. A aby zákazníkům nechyběl vítr ve vlasech, objevila se varianta 924 Targa, což bylo jen kupé s vyjímatelným šíbrem.
Jenže toho posměchu bylo moc, takže Porsche nasadilo dvoulitr s výkonem 110 koní, pětikvaltem a kotoučovými brzdami, později se objevilo 924 S (160 koní), 924 Turbo (170 koní), 924 Carrera GT (210 koní) a GTS (245 koní). Nic nepomohlo, vážně byly brány až silnější modely 944 a 968. Jenže čert vem posměšky, 924 se skvěle prodávala, automobilce vydělala balík peněz, a navíc vychovala spoustu věrných majitelů, kteří později kupovali větší a dražší modely. A vypadá vážně parádně.
Základ motoru z Audi 100 (a Volkswagenu LT) Porsche přepracovalo, upravilo hlavu, zapalování a časování ventilů. Uvnitř se objevila kostkovaná sedadla a volant z typu 911, zvenčí mělo auto stejná zrcátka. Posez je příjemný a nízko nad zemí, pro dlouhány ale moc není. Na vysokém středovém tunelu je kraťoučká řadička s přesným chodem. Pak už zbývá se jen pořádně projet a užívat si perfektní vyvážení v každé zatáčce, kde Porsche drží ve stopě jako klíště. Musíte sice hodně řadit, motor točit, ale hlavně, že je to opravdu zábava. Jen ty ceny už nejsou, co bývaly.
A pak to Porsche zkusilo znovu, zase s motorem uprostřed a pohonem zadních kol a zase s otevřenou karoserií, tentokrát roadster. Tak se zrodilo Porsche Boxster, který jsem řídil dvakrát. Poprvé to byla jeho druhá generace uvedená v roce 2004 s pohledným designem a látkovou střechou. Interiér je tak akorát pro dva a s dostatkem odkládacích prostor, kvalitně zpracovaný a nabízející ideální pozici za volantem.
Boxster se vždy nabízel se dvěma typy motorů, já řídil základní šestiválec boxer o objemu 2,7 litru s 240 koňmi a 273 Nm. Měl manuální převodovku, což podle tabulek znamenalo stovku za 6,2 sekundy a maximálka 256 km/h. Hlavně se mi ale líbil jeho nádherný zvuk s krásným duněním. I řazení je třeba vyseknout poklonu za přesné a krátké dráhy. A vlastně i přesné strmé řízení s nádhernou odezvou v maličkém volantu. Auto se sice umí přetočit, ale spíš je naladěné na absolutně přesnou jízdu. Do zatáček jde o jedno z nejlepších aut, které jsme kdy řídil.
O všech těchto autech se říká, že jejich majitelé jsou socky, co nemají na 911. A to je jeden z největších blábolů, které ve světě automobilových legend putují. Všechny tyto modely Porsche totiž jezdí senzačně. A potvrdilo mi to předloni, než se nám tu rozmohlo to čínské svinstvo, i poslední čtyřválcový Boxster 718 s přeplňovaným čtyřválcem. Já vím, že byste chtěli slyšet, že je mizerný vedle svých starších sourozenců. Ale není, vlastně je naopak snesitelnější na každý den a nemusí už nutně být jen víkendovou hračkou. Moderní menší přeplňované motory zkrátka víc odpustí a jdou vstříc klientům, zatímco nadšenci si mají vybírat peprnější varianty.
A nezbývá mi než dodat i odkazy na Garáž – 914, 924 a Boxster. Typy 914 a 924 nafotila Mikka