Začnu ale u obyčejného Peugeotu 405 GLD s naftovým motorem, protože právě takový měl kdysi i můj táta. Automobilka jej představila v roce 1987 s designem Pininfariny a vyhrála s ním titul Auto roku a dvakrát i slavný Dakar. Nic z toho nevystihuje naftový sedan, ale jak říkám, šlo čistě o to vyzkoušet si auto, které si maximálně pamatuji mlhavě ze zadního sedadla. Akorát ten náš býval černý, zatímco tento krášlí nevyšisovaná červená. Lépe v ní vynikne docela aerodynamický tvar.
Peugeot nabídl slušně prostorný pohodlný interiér, který zvládá zpříjemnit cestu posádce dodnes. Líbí se mi jeho okamžité reakce a velmi komfortní naladění podvozku. Řazení je ovšem typicky francouzské (gumové a dlouhé dráhy), takže to nijak extra příjemný zážitek neposkytuje. Také zvuk naftového motoru není žádný zázrak. Ale co, mám, co jsem chtěl, vyzkoušel jsme si auto, které znám jen coby capart ze zadního sedadla.
Jdeme ale dál k mnohem zajímavější verzi 405Mi16x4 mého kamaráda Buráka. V této verzi se totiž pod líbivými tvary ukrývá kožený interiér, sportovní volant, bohatá výbava a hlavně ostřejší technika. I vzhled se dočkal vylepšení v podobě jiných nárazníků, lišt a sportovních kol Speedline. Hlavně je tu ale šestnáctiventilová devatenáctistovka odvozená od dakarských motorů XU8T a pohon všech kol. Peugeot nabízí 152 koní a tak jede až 220 km/h, navíc má ve vysokých otáčkách hezký sportovní zvuk.
Poněkud překvapivě je na zadní nápravě hydropneumatické odpružení ze sourozence Citroënu BX. Sportovní 405 také standardně dostala silné brzdy se systémem ABS. Líbí se mi, jak má Peugeot okamžité reakce na všechny povely, komunikativní strmé řízení a tužší spojka. V zatáčkách je zkrátka fantastický a na rovinkách rychlý i na dnešní poměry.
Burák si ode mne znovu bere klíčky a ukáže mi, že Peugeot funguje i mimo asfaltky. Odbočujeme na rozbitou polňačku a prolétáme jí značnou rychlostí. Podvozek dostává strašnou nálož, ale pořád funguje skvěle. Spíš čekám, že upadne clonítko nebo se vysype nějaké sklo, ale celkově auto prostě drží. Až si říkám, proč nejezdí amatérské rally vlastně s tímhle autem. Přijde mi mnohem lepší než jeho 309 GTI nebo kultovní 205 GTI.
Nafťák nafotila Mikka