Na ten první nejstarší model první generace si moc nepamatuju. Byl silnej, motor docela řval a přišel mi hodně velký. Šestiválec má ale dost síly. Výhodou prvního Exploreru je ale jeho charisma a jeho drsňácký hranatý vzhled. Navíc si zahrál v Jurském parku, což je můj oblíbený film. Explorer se objevil v roce 1990 jako nástupce Bronco II.
Pak si na mně udělali čas u Lama Cars and Parts, kde mi na jedno odpoledne půjčili hned tři kousky druhé generace, která se na trh dostala v roce 1994. Bob Aikins udělal vzhled civilnější a auto tak bylo více elegantním SUV. Verze XLT mají dvoubarevné lakování, tmavě modrý Limited pak ještě víc chromu. Uvnitř je spousta místa, po faceliftu působí interiér hodnotně (všechna tři auta mají kožené čalounění) a je většinou i dobře vybavený.
Černý polepený exemplář je zadokolka s připojitelným předkem a je z roku 1997. O rok později proběhl facelift, který se týká obou zbylých aut, které mají stálý pohon všech kol. Rozdíl je i ve starším (a spolehlivějším) šestiválci Cologne OHV 4.0 a novým čtyřlitru SOHC. Výkon se zvýšil ze 160 na 210 koní. Také novější motor lépe zní, oba jsou docela hluční. Líbí se mi ale jejich pružnost. Brzdy jsou docela silné, zablokovat všechna kola není vůbec problém. Starší typ má čtyřstupňový automat, novější verze pak o stupeň víc.
Explorer se naučil fungovat i na asfaltu, kde byl mnohem příjemnější a měl připomínat klasickej osobák. Navíc mu nevadí ani hrboly a výmoly, což se ovšem u SUV dá očekávat. Samozřejmě je o něco lepší zadokolka, ale je to jen nepatrný rozdíl a čtyřkolky jsou trochu neohrabanější. Možná si vybavíte, že byla kauza, že Explorer se rád převrací. Nebyla to ale vina auta, mohly za to pneumatiky Firestone. Navíc Explorer výborně funguje i v terénu, kde projede hodně. Akorát je problém nějaký kousek na prodej najít, mizí z inzerce totiž rychle.
Ještě tradiční odkaz na Garáž.