Probe nebylo evropské, dorazilo na náš kontinent z Michiganu. Ford jej původně vyvíjel jako nástupce druhého Mustangu, nakonec ale nebyla platforma fanouškům slavného pony car dost dobrá (upřednostnili nové kupé na platformě Fox) a tak se Probe stalo novým modelem. První se u nás zas tak často potkat nedá, ale tento červený kousek z roku 1989 si k nám kdysi dovezl hudebník a nyní má svého druhého českého a třetího celkového majitele.
Místo ostatních pony zamířilo Probe proti Celice a Prelude, jen je ve skutečnosti o dost větší. Aerodynamický tvar se ale povedl, jednotlivé detaily vypadají fakt zajímavě. Verze GT Turbo byla nejlépe vybavená a se slušně prostorným interiérem. Techniku sdílelo Probe tedy s Mazdou (a tím i její spolehlivost), konkrétně s modely 626, MX-6 a trochu i s RX-7 (třeba mrkačky) a jde o předokolku s předním pohonem. Dvanáctiventiový čtyřválec o objemu 2,2 litru je také od Mazdy a pomáhá mu turbo IHI, které má i ukazatel plnícího tlaku na přístrojovce. Výsledkem je 145 koní a 258 Nm, hlasitý motor má i mezichladič a další úpravy. Stovku dá oficiálně za 9 sekund, reálně prý za 8 a umí jet až 209 km/h. Akorát bych uvítal ostřejší brzdy, byť se kotouče snaží a jsou vybavené i systémem ABS.
Ford si trochu hrál s japonským podvozkem, doplnil stabilizátory a nastavování do režimů normální, komfortní a sportovní. Ale to sportovní berte trochu s rezervou, pořád Probe váží 1340 kilo. Chování má na silnici i v zatáčkách ale velmi dobré. Pořád si ale drží komfortní naladění a šetří posádku většiny vibrací a hluku.
Druhé Probe bylo mnohem kulatější a prodávalo se mezi roky 1993 až 1997. Na přelomu milénia se objevil nástupce a dostal jméno Cougar (v USA jako Mercury Cougar), čímž hezky doplnil v nabídce menší model Puma. I Cougar jsem si vyzkoušel s šestnáctiventilovým dvoulitrem.
Cougar se objevil v roce 1998 s vzhledem New Edge, jako první Ford v tomto designu. Má velký, pohledný a pohodlný interiér s pohodlnými sedadly a bohatou výbavou a také váží 1,3 tuny. Místo japonské platformy je ale Cougar na podlaze Mondea, takže dvoulitr Zetec roztáčí přední kola výkonem 130 koní a krouťákem 178 Nm. Dynamicky působí až kolem 4000 otáček, stovku pokoří za 10 sekund a jede 290 km/h. Pětistupňový manuál má překvapivě krátké dráhy, řízení je zase překvapivě komunikativní a brzdy jsou hezky citlivé. Přesto to také není ostrý sporťák, ale spíš pohodlné a čitelné kupé. Byť tedy na hrbolech je o něco hrubší než Mondeo a navíc i docela spolehlivý a mechanické díly dostupné. Takže je vlastně škoda, že Cougar nikdy nedostal nástupce a jediným kupé v nabídce je dnes Mustang. Ten je prostě jiný.
A nakonec ještě odkazy na Garéž – Probe a Cougar. Obě auta nafotila Mikka.