Alfa Romeo 156 byla krásná a zase nám připomněla, proč se nám tahle značka tolik líbí. Na upravené platformě z předchůdce se objevilo pro rok 1997 jedno z nejkrásnějších aut. To dostalo v roce 2001 sportovní verzi GTA kompletovanou ručně na jiné výrobní lince s jinými nárazníky, prahy a koly. Povedený byl i bohatě vybavený interiér, který se zcela orientoval na řidiče. A ta sedadla v GTA s perfektním tvarem a krásnou kávovou barvou, ta jsem si zamiloval. Jsou ale jen pro čtyři pasažéry, ideálně dokonce jen pro dva.
Pod kapotou je legendární Busso, správně ve své nejobjemnější verzi Bussone. Má objem 3,2 litru, nádherný zvuk a pohání přední kola silou 247 koní a 300 Nm. A jelikož Alfa ostrou 156 odlehčila (dostala se na tunu a půl), má to motor o to snazší. Do otáček se hrne rychle a s radostí, v celém spektru ale nádherně táhne. Už za 6 sekund protnete stovku, ale maximálka je 250 km/h. Pořád ale řadím na manuálním šestikvaltu s krátkými drahami, že mi v jednu chvíli zůstane hlavice v ruce. Ale to se prý stalo více lidem. Brzdy zabírají hned a rychle, také je dodalo Brembo. Spotřeba je samozřejmě odpovídající kolem třinácti litrů.
Bál jsme se, že ten šestiválce vpředu a pohon předních kol budou limitující. Podvozek je ale zesílený (včetně stabilizátorů) a snížený, geometrie přepracovaná, auto sedí a ani se moc nenaklání, takže ve stopě drží krásně i v zatáčce. Samosvor funguje senzačně. GTA dostalo strmější a přesnější řízení a celkově je to prostě absolutně povedený sportovní sedan.
Nástupce 159 žádnou dechberoucí verzi nedostal a nedostal ani přímého nástupce. Až po čtyřech letech se objevil nový sedan se starým jménem – Alfa Romeo Giulia. A ten dostal ostrou verzi Quadrifoglio. Byla mimochodem první, kterou Alfa představila v roce 2015. Nabídla šestiválec pohánějící zadní kola, tedy koncepci naposledy použitou u docela starého typu 75. Design si u Alfy dělali sami a povedl se jim, krásně je doplněn o prvky aktivní aerodynamiky. Uvnitř je spousta kůže a karbonu. Ten je i na zádech sedadel Sparco, ke kterým nemám jedinou výhradu. Pozice za volantem je ideální, boční vedení výrazné a prodlužovací sedák? No tak, to přímo miluju.
Ale to ještě netuším, jak Giulia jezdí, takže vzhůru do toho a už tisku červené tlačítko. Většinu času prý strávíme v režimu Race, kdy je zvuk ostřejší a každé přeřazení provází prásknutí do výfuku, který má naplno otevřené klapky. A to je fajn, protože přeplňovaný šestiválec F154 (odvozený od Ferrari California T) má nádherný zvuk a také úžasný charakter. Díky osmistupňovému automatu ZF je jeho výkon (503 koní v 6500 ot. A 600 Nm v rozpětí 2500 až 500 ot.) nádherně využitelný. Alfa ale naučila motor vypínat až půlku válců, aby se spotřeba dostala pod 9 litrů, spíš ale pojedete kolem šestnácti.
Sice sedan váží přes tunu a půl, ale vůbec ta kila necítíte. Také každý kůň v motoru táhne jen tři kila a každé kilo na přední nápravě má svého parťáka na té zadní. Kapota a střecha jsou z karbonu, aby bylo těžiště co nejníž. Když si k tomu přidáte výborný naddimenzovaný podvozek, je vám jasné, jak Giulia v zatáčkách funguje. Sklouzne se, jen když se o to v Race módu začnete snažit, jinak mne vždy spíš vzorně držela.
Na okreskách se mi s Alfou líbí a jen sním, jaká by asi byla na okruhu (na Ringu dosáhla na 7:32). Výfuk je v režimu Race hlasitější a vyzkoušet akceleraci na stovku za necelé 4 sekundy si člověk troufne. A udávanou maximálku 307 km/h už se Michalovi povedlo také překonat, s Giulií se dostal až na 322 km/h. Za volantem máte pocit, že se nic neděje, ale když se nad tím zamyslíte, je děsivé, jak rychle tohle auto je schopné v běžném provozu jet, a přitom ho máte hladce pod kontrolou. Stačí ale přetočit z Race na Eco nebo normal a najednou máte normální komfortní sedan, docela tichý ale pořád s nezanedbatelnou spotřebou. Osobně mi ale nejsympatičtější přišel režim Dynamic – trochu ostřejší a umožňující motoru příjemný zvuk ve vyšších otáčkách. Spokojenost tedy ze mne přímo čišela celou dobu testu. Jen jedno mne trápí. Zajímalo by mne, jak jezdí limitka GTAm.
Giulia Quadrifoglio se objevila na Garáži.