Typ ID19 není tak drahý jako DS, ale na první pohled vypadá stejně. Tak stejně, že bych hnedle vysunul křídla a odletěl jako gangster s šedou maskou. Ušetřil bych si tak hrbolaté silnice, ale ono ID jede tak hladce, jako by nad ní letělo už teď. A lidé si jeho kvalit všimli hned v roce 1955, kdy byl luxusní typ DS uveden a objednávky na něj se jen hrnuly. Za 20 let automobilka prodala milion a půl těchto skvělých aut.
A prodala by jich víc, kdyby nestály tolik peněz. Takže to fakt udělali a představili typ DS, který se nejmenoval DS? Ale ID, neměl tak bohatou výbavu, ale pořád vypadal tak senzačně. Já měl možnost projet se v modernizovaném ID19, kterému neskutečně slušela dvoubarevná kombinace s modrou a krémovou barvou. Bezrámové dveře nás pustí do prostorného a pohodlného interiéru, kde i koberec je vypodložený molitanem. Některé detaily jsou chudší, některé materiály levnější, ale pořád je to ta správná francouzská avantgarda.
Jelikož pod kapotou je jen docela malý čtyřválec o objemu 1,9 litru, tak se sem vejde i rezerva a výbava. Výkon motoru 100 koní se nezdá nijak velký, ale nezapomeňte, že ID váží jen 1270 kilo. Stejně mne ale nic nenutí jezdit rychle, spíš bych si jen tak plul. Šlo o starý motor z typu Traction Avant, což zase o něco zlevnilo cenu. Má velmi tichý chod, a tak se můžu lépe soustředit na ovládání velmi subtilní páčky pod volantem, která jako by byla z ledu a dala se snadno ulomit.
ID nemá pokrokovou hydropneumatiku prorostlou přes celé auto, takže má klasické mechanické brzdy a posilovač mu chybí úplně, proto má velký volant s tenkým věncem. Hydropneumatika zůstala na podvozku, který auto mění v létající koberec chopný odfiltrovat jakýkoliv hrbol nebo díru. Jenže zas tak dlouho se ID nedělalo, nahradil jej menší model GS. Ale zážitek s ID je neuvěřitelně silný a senzační. Fantomasovu káru fakt můžu jedině doporučit.
Fotky udělala Mikka.