Skvělé jméno získal Opel Kadett GSi 16V, ten z poslední kulaté generace Kadett E, evropské auto roku 1985 s vychytanou aerodynamikou. Ta už byla taky předokolkou, stejně jako předchozí Kadett D. Verze GSi se nabízela jen u hatchbacku a kabrioletu, ostatní karosářské verze měly smůlu. Zdobí jí spojlery, hezčí kola, jiná maska a také pár polepů. Uvnitř sedadla Recaro a digitální štít, to jsou ty pravé osmdesátky. Jinak je ale Kadett v nejchudší výbavě, dalo se připlácet za kůži, klimatizaci nebo palubní počítač.
Dvoulitr C20XE DOHC je jedním z nejpovedenějších motorů, zvláště jeho šestnáctiventilová varianta s červeným víkem ventilů stojí za pozornost. Hlavu motoru dělala slavná firma Cosworth a nakonec se motor povedlo vyladit na 156 koní. Jde nádherně za plynem a lineárně táhne hatchback vpřed. Stačí si jen vyhrát s krátkým pětikvaltem, který funguje senzačně. Navíc je Kadett lehký, váží jen 850 kilo a je menší než současná Corsa, a má dobře odladěný podvozek díky kterému budete zatáčky milovat. Ten je tužší, ale lehký zadek umí být trochu jankovitý, když mu dáte šanci. A když tedy nemáte nazuté tyhle Toyo Proxes, které drží jak přilepené. V kombinaci s předním samosvorem GSi zatáčky prostě miluje a vy budete díky přesnému řízení také. Spoleh je i na silné kotoučové brzdy.
Byl to docela risk ukončit jméno Kadett, které mělo tradici od roku 1936. Přesto v roce 1991 přichází Astra se jménem od britského Vauxhallu. Na sportovní verzi Astra GSi 16V jsme si ale museli počkat až do roku 1993 a dostali jsme třídvéřák s bodykitem vylepšujícím aerodynamiku, lepší metalické laky a větší kola, která Josef nahradil disky OZ. Uvnitř jsou sedadla Recaro s dobrým bočním vedením a tříramenný volant Momo, pak také docela bohatá výbava.
Jarda si svou Astru koupil náhodou, když hledal auto na zimu. Bylo mu jí líto, takže na zimu hledal dál a mezitím jí opravil motor. Jde o dvoulitr C20XE, který pohání přední kola silou 150 koní a 196 Nm. Je na pomocném rámu a dostal pětistupňový manuál. Astra váží kolem 1,1 tuny, takže mu parametry stačí na 220 km/h a stovku pokoří za 8 sekund. Navíc motor přímo miluje vytáčení a hezky zní. I podvozek je lepší než u Kadettu, uložení nápravy už není připojeno k podlaze (a že to tam rádo rezlo), ale Astra má regulérní spodní rameno. Chování je možná ještě lepší, a tak si rychle zvyknu a s autem jedu vlastně hned dost rychle. Jen ty brzdy byl uvítal citlivější.
Astry se vyrábějí dodnes, ale verzi GSi byste hledali marně. Sportovní verze pak u následných G a F byly, jen se jmenovaly OPC. Snad někdy také zjistím, jak jezdí ty, ale do té doby budu vzpomínat na famózní Opely GSi, které jsou fakt senzační.