Bylo to poprvé, kdy se Mercedes-Benz pustil mezi menší modely. Dlouho se toho ve Stuttgartu báli a právem, protože to hned trochu i schytali. Jenže když se malá BMW tak dobře prodávala, proč si nechat tuhle část trhu uniknout. Takže konečně, v roce 1982 přišel na trh Mercedes-Benz 190 generace W201. Ano, většinou jako 190E (tedy se vstřikováním), ale existovaly i naftové verze a benzíny s karburátorem.
190E se fakt povedl a vypadá proporčně krásně vyváženě. Navíc mnoha drobnostmi prozrazuje příbuznost s větším typem W124. Vývoj trval dlouho a spolykal dost peněz, takže to fakt není ošizené auto. Akorát za výbavové prvky museli zákazníci připlácet, jinak jim nějaká výbava chyběla. Třeba v tomto autě není klima, šíbr ani zadní hlavové opěrky. I tak se ale lehce chvěju, protože pro mne je to jeden z nejoblíbenějších modelů téhle značky. Dokonce v téhle zlaté barvě mám doma dva modely sportovní verze (přesně této, ne přehnaně okřídlené verze Evolution). A když sedím na kostkovaných sedadlech Recaro s bočním vedením, nepotřebuji nic dalšího. I když, ty přídavné budíky rozhodně ocením.
Pod kapotou je šestnáctiventilový čtyřválec M102 s objemem 2,5 litru (starší modely měly slabší 2,3 litru), který pohání pouze zadní kola. Ne jeho vývoji se podílela firma Cosworth, která navrhla dvouvačkovou šestnáctiventilovou hlavu a chladič oleje. Výsledkem bylo 204 koní a 235 Nm, které vám dokázaly ještě vylepšit u AMG. K motoru je připojen pětikvalt Getrag s kulisou dog leg. Na místě jedničky je zpátečka, což mátlo kapitána šneka v Top Gearu a i já jsem se soustředil, abych podobně nezazmatkoval.
Velký volant napoví, že Baby Benz nedostal posilovač. Jeho řízení je díky tomu nádherně citlivé. Zvuk je vážně moc povedený, bez toho se sportovní model neobejde. Ještě víc ale ocením lineární zátah a perfektní chování v zatáčkách i skvělou práci se samosvorným diferenciálem. Podvozek Sachs s nivoregulací je fantastický, trochu tužší, aby se sedan nenakláněl. Není divu, Mercedes nešetřil a vývoj zadní nápravy pro tohle auto stál stejně, na kolik v Mnichově vyšel vývoj celého BMW M3 E30, tedy úhlavního rivala. Proti němu ale dokáže být Mercedes i docela komfortní a příjemný v klidném tempu na delších trasách.
Přitom Mercedes auto vyvíjel kvůli rally, jenže Quattro najednou přepsalo dějiny s pohonem všech kol, a tak ve Stuttgartu svou pozornost obrátili k DTM. Když se otevíral nový zkrácený Nürburgring, Mercedes přivezl dvacet aut první série s motorem 2.3 a jezdci Formule 1 si to rozdali mezi sebou. Vyhrál tehdy Ayrton Senna před Niki Laudou, jemuž vzdal poctu Tomáš polepem svého kousku. A já ho chápu, také mám mrzouta Nikiho o něco raději. A i Benz mám radši než BMW, je totiž senzační. Typ 190E byl vždy můj oblíbený a jeho sportovní varianta je prostě skvělá. A navíc mi auto dones přijde hezčí než jakékoliv malé Céčko.
Fotky auta udělal Roon Photography.