Defneder sem měl na test krátce poté, co se Land Rover rozhoupal a oficiálně tehdy ohlásil jeho smrt. Tehdy už se nejednalo o novinářský kus automobilky, ale o speciální přestavbu firmy Dajbych – Defender 130 Satbir – auto postavené pro záchranářské složky nebo dobrodruhy s pořádnou bagáží. Proti standardnímu Defíku je vyšší a delší a jeho variabilní interiér může být upraven pro různé účely.
První Land Rover vznikl inspirovaný Jeepem v roce 1947, Od roku 1983 se vyráběla tato verze a teprve v roce 1990 dostala jméno Defender. Vyráběla se až do konce se starým designem a vysokým podílem ruční práce. Je to vidět i na prostém interiéru, kde prostě nemáte kde mít levý loket. Sedadlo a volant jsou tak u strany, že je ideální jezdit jen s otevřeným oknem. Pak totiž můžete mít levou ruku venku z auta, protože dovnitř se s ní vejdete špatně. Z auta je ale dobrý výhled, což se hodí v terénu. Zadní boční okna jsou stejná jako čelní, takže sebou vozíte pořád nějaká náhradní.
Spínačka je vlevo pod páčkou světel, takže je při vyndávání klíčku pokaždé vypnete. Není to geniální? Řazení jde dost ztuha, navíc každou změnu rychlostního stupně provází mechanické zvuky a kovové cvakání. K tomu si připočtěte drnčení plastů v interiéru a vrzání odpružení na každém hrbolu a najednou zjistíte, že rádio by v Defenderu bylo nanic.
Ale to všechno je mi fuk, jakmile pod koly zmizí asfalt. Defíku je fuk, jaký terén mu vyberete, poslušně se jím prodírá dopředu a vypadá, že ho nic nezastaví. Až mne mrzí, že je naše zem tak vyasfaltovaná, uvítal bych víc nezpevněných cest. Jistě, má lepší tlumiče Koni, ale i bez nich by byl k nezastavení. Přitom většinu zvládá vlastně normálně, až na sjezd z prudkého kopce poprvé sahám po menší páce.
Dnes už sice Defender v nabídce Land Roveru zase je, ale je to moderní verze. Tahle hranatá škatule už je ale dávno mimo. Jistě, příšerná pozice za volantem, jízdní dojmy připomínající náklaďák a nedomyšlené hrdlo nádrže (vycvakávají všechny tankovací pistole) mi nechybí, ale Defík jako takový vlastně ano. Kdybych potřeboval auto do terénu, byl by rozhodně jedním z kandidátů. A jsem moc rád, že mi jej u Dajbycha na pár dnů půjčili.