Auto do nepohody, co dojede kamkoliv, tak o tenhle titul se hlásí několik čtyřkolkových legend – Toyota Land Cruiser, Land Rover Defender, Mercedes třídy G a taky Lada Niva. Teda dnes už se nejmenuje Niva, ale Lada 4×4. Jenže zvyk je železná košile. Auto se vyrábělo od roku 1977 se jménem Niva a vyrábí se dodnes. A populární a úspěšná byla Niva i na Západě.
Byla to první Lada postavená vlastním vývojem a nespoléhající na licenci Fiatu. Kdysi byla brána jednoznačně jako off-road, ale dnešním pohledem je to spíš SUV se samonosnou karoserií. Původní třídveřová karoserie byla doplněna dalšími variantami. Také se modernizovalo, takže postupně ubývalo chromu, snížila se nakládací hrana kufru a objevilo se druhé zrcátko. Omlazení neušel ani špatně odhlučněný interiér. Dodnes má ale dva klíčky (odemykací a startovací) a kapota se otevírá dopředu.
Pod ní najdete rezervní kolo a hlavně sedmnáctistovku. Jelikož jezdím moderní Nivou, má už vstřikování paliva Bosch, výkon 83 koní, točivý moment 129 Nm a maximálku 137 km/h. Na stovku akceleruje přes 16 sekund, ale to asi žádného majitele nezajímá.
Motor je spojený s pětistupňovým manuálem, v autě je i dvourychlostní přídavná převodovka s redukcí. Vše se ovládá z místa řidiče, ale kulisa je trochu nejistá. Niva se to snaží kompenzovat posilovačem řízení a další moderní výbavou, jako je ABS nebo akustická signalizace nezapnutých pásů. I když zrovna tu by si za mne mohli odpustit.
Nezávislé zavěšení všech kol a vinuté pružiny dělají z tohoto teréňáku docela pohodlné auto. Sice se naklání v zatáčkách, ale na hrbolech a výmolech je Niva geniální. Vadí mi vlastně jen hluk. Ale Lada není o jízdě po silnici, Lada má být skvělá v terénu, což Niva je. Světlá výška je 22 cm, převisy jsou nicotné, rozvor krátký a auto váží jen 1285 kilo. Nejspíš tedy nenajdete terén, který by jí zastavil. Stoupání je až 58 %, brodivost dokonce 60 cm.
Míra je s autem strašně spokojený a já se mu ani nedivím. Nivu, byť tedy šlo o moderní variantu z roku 2017, jsem si docela oblíbil. A potěšilo mne, že vlastně vypadá pořád stejně. Jenže žádného plnohodnotného nástupce Lada dodnes nepředstavila, takže se skoro stejně vypadající Niva vyrábí dodnes. Psal jsem o ní i na Garáži a fotky pro článek udělala Mikka.