Nikdy jsem nejel s první sérií XJ, ale měl jsme možnost vyzkoušet si tu druhou ve fantastické verzi XJ12. A když jsem zjistil, jak levný je, začal jsem nad ním uvažovat ještě víc. Jenže proč trápit v nepříznivém počasí tak nádherné auto, jakým je první XJ prodávané od roku 1968. A v hezkém počasí by mne limuzína vedle roadsteru stejně tolik nelákala. Jaguar XJ se stal brzy vlajkovou lodí a největším modelem v nabídce. A mne si naprosto získal.
Druhá série dostala v roce 1973 jiné nárazníky dle amerických předpisů a jinou masku, uvnitř se změnila celá elektroinstalace, topení a klimatizace. Ale já mám nejradši ten vidlicový dvanáctiválec 5.3 z E-Type, který se do XJ dostal v roce 1972. Měl 265 koní, sametový chod a normálně jen tiše bublá. Spojený je s třístupňovým automatem Borg-Warner, ale hrabačku předvést umí.
Je fascinující, jak Jaguar dokázal odjakživa vyrábět velké luxusní sedany, které jsou tak řidičské. Vždyť tohle XJ má čisté nezkreslené řízení bez prodlevy, potlačené náklony (i když podvozek je pohodlný) a citlivé brzdy. Na to, jak staré auto to je (Serie II se přestala vyrábět v roce 1979), mne opravdu nadchlo.
Neodmítl jsem ale ani novější sedan Serie III, tentokrát ve verzi XJ6 Vanden Plas. Třetí varianta se objevila v roce 1979 s velkými plastovými nárazníky, zapuštěnými klikami, jinými zadními světly a vetčími předními okny. Jiný je i profil střechy, aby bylo auto vzadu prostornější a zvětšila se i prosklenná plocha. Interiér je dost podobný, jen je tu mnohem více věcí ovládáno elektricky.
Šestiválec byl přepracovaný starý známý motor XK DOHC v objemech 3,4 a 4,2 litru. Tady je ten větší se vstřikováním Lucas, který je naladěný na 205 koní a 313 Nm. Na 1,8 tuny těžké auto to jde, takže jede i 200 km/h a na půlce jste za necelých 10 sekund. I tady je tříkvalt Borg-Warner, který řadí hladce. V otáčkách nechá motor hezky znít, na volnoběh naopak hezky ztichne.
Oba Jaguáry mi půjčili Veteráni na Truc. A já jsem si je díky jízdním vlastnostem zamiloval, jen mi nedává smysl mít doma druhé XJ ke své současné XJ6. Série 3 se vyráběla až do roku 1992 ve verzi XJ12. Dnes jsou navíc docela dostupné, přitom nabízí stylové svezení. O XJ6 jsem se rozepsal i na Garáži.