Každý touží vyjet na Transfagarašan anebo brousit hrany cupových mišelinek na Stelviu. Pěkné silnice jsou i takřka za barákem. Napadlo mě se podělit o těch pár, po kterých se vždycky rád svezu, i když původní cesta vedla tak trochu jinam. Každý si musíme umět najít své zkratky.
Poslední dobou se tu řeší auta, hádáme se o to, kolik koní stačí k zábavě, vysmíváme se malé mrštné Miatě anebo ji svorně jakožto správný fanklub obhajujeme před nájezdy barbarů, kteří neví, o co zkrátka jde. A právě to je ta chyba. Je úplně jedno, jaké kdo má auto, fakt na tom nezáleží. Důležité je najít čas, chuť nastartovat motor a jet se projet. Naše silnice jsou přecpané náklaďáky, blázny v rozvážkových dodávkách, kamikaze ve služebních Octaviích, ba i důchodci v nebezpečných krabicích zvaných Hyundai ix20, kteří jedou permanentní sedmdesátkou, zato uprostřed silnice. Jenže jsou i místa, kde se těch bláznů vyskytuje míň, asfalt není tak strašný a řidič si je užije. Pojďme na to.
Cítoliby – Kroučová (18 km)
Tuhle asfaltku mám hodně rád. Mám to blízko původního bydliště paní Krabové, takže veškeré silničky v oblasti „polesí“ kolem Džbánu znám jako své boty. Jezdím se sem projet prakticky s každým zajímavým autem, zrovna když mám tím směrem cestu. A někdy i jen tak. Možností je víc, ale ideálně odbočte před koncem Cítolib na silnici třetí třídy směr Brloh. Celý ten úsek je skvělý. Je to zhruba osmnáctikilometrový výjezd údolím s parádními zatáčkami, kde střídáte trojku se čtyřkou a občas přijde i prudší, kde jde s meziplynem pěkně dvojka. V Pochválově je takovej vingl, kde to rádo trošku klouzne, což je zábava a silnice se pak stočí prudce do kopce lesem a končí v Kroučové. Odtud je asi jediná cesta na Revničov, která bude skvělá, až na ní taky opraví asfalt jako na předchozím úseku.
Kyškovice-Dubá (25 km)
Já jsem z Roudnice nad Labem (původně) takže celé České středohoří a oblast „na Texase“, zkrátka západní část Kokořínska je místem mých řidičských začátků. Silnice jsou tu už většinou dobře opravené, jsou úzké a ideální na asfaltové rychlostní zkoušky. Ono nakonec o kus dál, třeba takový „Nosálovský kopec“, to bývávala součást RZ Rally Bohemia.
Beroun-Bubovice-Loděnice (20 km)
Tohle už je taková moje domácí klasika. Od té doby, co už nebydlím v severních Čechách si musím vystačit s naším západním okrajem Prahy. Bývávalo to tu špatný, ale lepší se to. Pár silnic už nám opravili, problém je ale pořád s hustším provozem, hlavně v některých částech dne či víkendu. I tak se člověk hezky sveze z Berouna (Závodí) nahoru přes Líštici po s. 116 a za Hostímí za těmi třemi serpentinami odbočím nahoru do Bubovic. Povrch je to průměrný, ale hezky se tam „testují“ sportovně střižená auta, o kterých zrovna chci psát nějaký test nebo recenze. Z Bubovic je teď nový asfalt až dolů do Loděnice anebo naopak na druhou stranu z Bubovic na Mořinu taky konečně opravili asfalt. Tam akorát fakt dávejte bacha při míjení parkoviště u lomu Amerika, bývá tam hromada turistů a přecházejí silnici sem a tam.
Kojetice-Malečov-Staňkovice-Žitenice (30 km)
A teď jsme zpět v rodném kraji. Do školy jsem jezdíval do Ústí nad Labem a místní okresky směrem na Litoměřice mám taky zmáknuté jako své boty. Kde nebývá provoz je právě výjezd z Kojetic (nad Velkým Březnem) přes Malečov do Staňkovic a odtud se dá pokračovat buď na Ploskovice a Třebušín anebo zpět do Litoměřic přes Žitenice. Tam už bývá doprava hustší. Silničky kolem Ústí obecně vyhovují těm nejmenším mrštným autům, Clia RS, Twinga, Lotusy, starší Miaty to vše tu bude rychlejší se šikovným řidičem než kdejaký supersport.
Osečná-Ještěd (20 km)
Tohle je taková severočeská klasika. O víkendu se tam nesvezete kvůli provozu, ale o všední den nebo brzo ráno je to bomba. Mě se nejvíc líbí ta spodní část silnice z Osečné přes Janův Důl směrem na Rozstání. Krásně se ta úzká asfaltka vlní a na horizontu máte nádherný reliéf ještědského hřebene. A pak těch pár parádních vracáků než dojede nahoru na Výpřež, to prostě stojí za to.
Malonty-Horní Stropnice (30 km)
Malonty jsou tradiční rychlostní zkouškou krumlovské rallye a já si jí vyzkoušel párkrát při South Bohemia Classic s naším MG a jednou snad s Triumphem GT6. To je úzká silnička, která začíná vlastně už za Kaplicí, přes Malonty a zamíří hustým lesem okolo Pohorské Vsi, kolem pastvi přímo u hranic z Rakouskem a končí v Horní Stropnici. Vůbec Novohradské hory jsou parádní. Jenom v létě je potřeba zrovna tady dávat bacha na kolaře, protože je to úzké a uzavřená rychlostka to prostě není. Chtěl by to jednou zažít úplně v plném tempu. Bude to zážitek, ze kterého se trenky budou čistit ještě dlouho poté.
Rejštejn-Horní Vltavice (40 km)
A v Jižních Čechách už zůstaneme. Na tenhle úsek se (když pánbůh dá, resp. práce dovolí) vypravím už zítra cestou na divácké místo 3 Stadter Rallye. Z Rejštejna vede krásná silnice serpentinami nahoru na Zhůří a pak na Kvildu. Ta silnice se jmenuje 169 a z Kvildy přes Borovou Ladu 167 a končí až na hlavním tahu v Horní Vltavici. Kdo to tam neznáte, jeďte se projet, ale ideálně ve všední den.
Němětice-Zdíkovec (30 km)
Tohle je takový nenápadný kus asfaltu, na který se odbočí z hlavní silnice nedaleko za Strakonicemi směrem na Vimperk. Hlavním orientačním bodem je obec Vacov. Ta silnice se táhne parádním údolím právě až nahoru do Vacova a pak krásnými protahováky až zase na hlavní silnici u Zdíkovce směrem na Stachy. Ukázal mi jí kamarád a dneska tou silnicí jezdím pokaždé, když jedeme ať už z koly anebo s lyžemi na Šumavu. Krabová na tenhle úsek nadává, protože když jsme jeli na Šumavu posledně a vezli si v kufru nového Subaru WRX STi kola, v jednom tom vracáku se mi špatně zabalené rámy odřely o sebe a ona má dodnes na svém novém kole o jeden šrám navíc.
Velký Bor-Lnáře-Březnice (50 km)
Cestou na Šumavu je těch pěkných úseků opravdu více než dost. Po dálnici jezdím vlastně vždycky jen k Příbrami a u Milína odbočuju na Březnici. Silnice z Březnice přes Kocelovice do Lnářů (kolem bývalého vojenského letiště Kadov) je ukázkově boží. A z Kadova se dá dojet až do Horažďovic či do Blatné. Tam neexistuje nudný kousek asfaltu a provoz tu bývá vážně malý. A je úplně jedno jestli to jedete zrovna od jihu na sever anebo opačně.
Manětín-Planá (30 km)
A ještě se na chvíli dostanu do západních Čech. Tenhle úsek už jsem jel taky vícekrát. Karlovarsko má taky krásné silnice, třeba zatáčky za Bečovem nad Teplou jsou legendární úsek motorkářů, ale je tam provoz. To stejné, když byste jeli z Jáchymova nahoru na Boží Dar. To už je pak daleko lepší přejet hranice do Saska a užít si tamní místní silničky. Těm se třeba budu věnovat někdy příště. Každopádně úsek z Manětína (kam přijedete např. od Rabštejna nad Střelou, kde je ale zatím povrch jako rašple) směrem na západ je vážně dobrý. Celá ta silnice je označená jako č. 201 a vede přes Konstantinovy Lázně. Jen v některých vesnicích je povrch neopravený a rozbitý. S tím se prostě holt už musí počítat.
Doufám, že si podle popisu ty úseky snadno na mapách najdete, mohl bych sice udělat printscreeny z mapy.cz, ale nevím, aby na to nebyl nějaký „copyright“ tak jsem to radši jen popsal. Užívejte ještě poslední podzimní vyjížďky, než ti plechoví miláčkové půjdou po očištění, naleštění pod saténové plachty do garáží přečkat zimu a jezděte s rozumem ať vás to hlavně baví a vždycky se v pohodě vrátíte domů. A kdo znáte další zajímavé úseky, šup s nimi do komentářů…
Rozhodně výjezd na Koráb (Kdyně-Mezholezy)
Pak Klabava-Litohlavy-Bušovice
Zvíkovec – vedou z něj 3 silnice a bavily mne všechny
Jak říkáš Martine, tyhle úseky jsou super všechny. A ještě jsem objevil takovej krásnej nově opravenej kus silnice se serpentýnama nahoru kousek od Horšovskýho Týna, akorát bych musel pátrat, kde to přesně bylo… fotili jsme tam s Ondrou to Turbo někdy v dubnu nebo kdy…