Skoro celý život jezdím ve sportovních autech, miluju ta britská, italská a nakonec i německá, pochopitelně s motorem vzadu. Dva pořádní chlapy se ve starém Porsche při cestování nechtěně šimrají vzájemně svými chlupy na předloktí, vždycky, když řidič řadí na dálnici pětku. A to není nic o co byste stáli. Zkrátka někdy je skvělé si dopřát i trochu komfortu a ten vyměnit za to vše, co při řízení sporťáku máme rádi. A šestimetrová pravá amerika, z těch nádherných časů Amerického snu je přesně tím autem, se kterým si člověk dokáže splnit ještě další a úplně jiné sny. Je protipólem našich malých sporťáčků…
Dnešní odpoledne jsem strávil v obklopení nádhernými starými Amerikami, které voněly šmírem, ale také z nich vyzařoval neskutečný luxus, na který jsem dočista zapomněl. Už je to řádka let, kdy jsem naposledy vlastnil americké auto. To poslední byl terénní “kombík GMC Jimmy S15 a cesta do slunné Kalábrie a zpět byl vážně relax, jaký jsem si už dlouhá léta nedopřál. Auto jelo stabilní rychlostí a z pod kapoty decentně bublalo na otáčky, které třeba Lotus považuje takřka za volnoběžné. Ale čert vem GMC, to byla už docela moderní kára z osmdesátek. Pravá Amerika jsou padesátá a šedesátá léta.
“Bubbletop car” Pontiac Ventura Vista je přesně tím typem Americké káry, se kterou bych se chtěl vydat napříč nádhernými pláněmi středozápadu USA a zavítal po letech opět do Arizony. Ty výhledy přes zakřivená rozměrná přední i zadní okna, se stáhnutými bočními okénky i s jejich chromovanými rámečky stojí vážně za to. A bylo jedno, že jsem Pontiac řídil jen kousek za Plzní. Nějak jsem tam na obzoru tušil, že se co nevidět objeví ostrý horizont a za ním – Velký kaňon.
Majitel, blázen do Amerik a velký sympaťák se do Ventury, která se vyráběla jen v letech 1960 až 1961 jako luxusnější verze Pontiacu Catalina zamiloval už podle obrázků na internetu. A když se podobné auto objevilo náhodou na českém trhu, museli ho s manželkou mít. Nakonec tento Pontiac v odstínu burgundské červené je odvezl i na vlastní svatbu.
Motor o objemu 389 kubických palců (6.4 litru) bublá pochopitelně v rytmu osmi válců, ale tak nějak jemně a decentně. Kdybych měl tichý volnoběh k něčemu připodobnit, byl by to legendární osmiválec Rolls-Royce / Bentley 6.75 litru. Po nastartování je stejně neslyšný. Rozjezd je sametově plynulý a onen krásný kus těžkého a velkého železa se rozpohybuje nesmírně nonšalantně. Snad ještě lépe než britský aristokrat. Řízení je lehké, volant má velký a tenký věnec a vytočit správně zatáčku je záležitostí cti každého správného kormidelníka. Zkrátka a dobře, řízení těchto strojů nepřipomíná nic, v čem byste se tehdy mohli svézt v Evropě nebo kdekoli jinde na světě.
Když jsem trošku víc přidal plyn osmiválec s dvoubarelovým karburátorem předvede krásný soundtrack v rytmu V8 a razí nekompromisně vpřed. Ze všech asi 27550 vyrobených kusů čtyřdveřového bezsloupkového sedanu jste si mohli tehdy vybrat mnoho variant. Jen naladění motoru šlo koupit asi v sedmi různých “odstínech”, od 215 koní po docela brutálních 340. Vůz má luxusní elektrické hodiny, nesmírně pohodlná sedadla, která jsou kvalitně žíněná i polstrovaná kůží, uvnitř vše náramně voní a z průduchů ventilace proudí při jízdě do kabiny příjemný vlahý vzduch. Chtělo se mi tím autem jezdit víc, dál a vlastně ho ani nevracet. Upřímně nevím, jak bych takové doma opravdu využil, ale něco mi říká, že bych si často v letních večerech jen nastartoval v garáži velký osmiválec, zajel k pumpě natankovat plnou nádrž a ta by sloužila jako vstupenka do “kina” s názvem Pontiac Ventura Vista, na jehož panoramatickém čelním skle by se odehrával krásný film i se západem slunce a zlatavými horizonty rozprostírajícími se v dálce.
Na kompletní článek, profesionální fotky od Ondry Kroutila a další Ameriky se těšte během července na garáž.cz, ale pochopitelně i tady.
Úžasný! Tohle bych si vážně někdy rád zařídil 🙂
Dík, díky fajn kontaktu s jedním klubem US aut to vypadá, že bych se na Ameriky mohl jet podívat i častěji a zjistil jsem, že tohle nové pole mě fakt baví…
Gauč na kolech, jednou do toho dorostu😉
Zrovna tuhle sobotu byly srazy “amerik” – jeden na hradě Střekov a jeden u “nás” v Ostravě. V Ostravě účast hojná – kolem 150 aut a těchhle “korábů” tam bylo taky docela dost. A máš pravdu – má to něco do sebe.
Těch srazů Amerik bývá v sezóně docela hodně, na jednu v červenci, právě pořádanou klubem Holywood cars Holýšov jsme pozvaní ( jako s garáží) a pánové nám mezitím teď v sobotu ukázali pár zajímavých kár.. Pontiac mne zaujal snad nejvíc, ale těch krásných aut, třeba ten Buick na jedné z fotek anebo klasický Mustang s třístupňovým manuálem do kterého jsem se taky podíval, to má něco do sebe. Nějaké Ameriky se tu jistě postupně objeví…
To je fakt krásný. Už ta první fotka. Takový auta neřídim a nerozumím jim, ale je to zase něco jinýho. Super.
Jo, tak tohle můžu taky 😀