Třeba jsem si děsně oblíbil čtvrtou generaci ve verzi XR3i. Řídil jsme několik exemplářů a jsou to skvělá auta, navíc ještě stále dostupná. Designově vychází čtyřka z předchozí trojky, tedy z revoluční generace s předním pohonem. Ford jen v roce 1986 patřičně modernizoval design, zachoval ale docela jednoduchou techniku. Zvenčí auto dostalo líbivé spojlery a hezká kola, černý hatchback byl ale upraven několika dobovými doplňky. Bílý kabriolet mi zase připomíná detektivní seriál Dempsey and Makepeace, kde s ním jezdila pohledná komisařka.
Uvnitř byl sportovní volant a sedadla. Kabriolet měl originální Recaro, hatchback pak skořepiny. Ani výbava není marná, například mají Escorty elektrická okna, kabriolet i střechu. Škoda jen, že interiér byl hodnocen jako trochu nekvalitní a stav dílů všech aut to potvrzuje. A také tvar ovladačů pod volantem je trochu komický. Jenže smích přejde, když se s autem rozjedete.
Escort si vystačí s šestnáctistovkou a výkonem 105 koní. Dneska to zní jako špatný vtip, ale ve své době to byl ostrý hatchback se vším všudy. Navíc mít sto koní pod plynem v každé zatáčce je zábavnější než lechtat pětinásobek výkonu na půl plynu. A zábavný je tedy Escort velmi, kabriolet pak přidá i možnost vychutnat si krásný brumlavý zvuk. Trumfy verze XR3i spočívají v citlivém řízení bez posilovače a bez prodlevy, přesném řazení a nezávislém zavěšení všech kol.
Kabriolet je o něco těžší a za jízdy je to znát. Ale i tak patří k nejzábavnějším autům té doby, které prostě nadšené řidiče nemohou nechat chladným. I dnes tak jde o skvěle utracené peníze za zábavnou hračku.
S Escorty jsem se seznámil díky Lama Cars, Kabriolet nafotila Mikka, hatchback Morf.