Dlouho jsem starší Cupru neřídil, až se na mne loni usmálo štěstí a vyzkoušel jsme si hned dva nejostřejší modely Cupra R z devadesátek. První byla dvojková Ibiza, druhý černý León první generace.
Ibiza nahradila typ Fura (předělaný Fiat 127) v roce 1984 a byla jedním z prvních Seatů vlastní konstrukce a se jménem ze Španělského místopisu (prvním byl Seat Ronda). Druhá generace v roce 1993 už přišla pod křídly koncernu Volkswagen na platformě A03 z modelu Polo. Svého německého sourozence předběhlo a upravenou platformu z třetího Golfa dostala Ibiza jako první. Tvary vytvořil Giugiaro, na modernizaci přední části v roce 1999 se už ale nepodílel, přesto jí považuji za docela podařenou. Nová maska autu sluší, otevírání kufru přes znak zase odstranilo ošklivé kliky.
Ibiza Cupra je v krásné žluté barvě s atraktivnějšími karosářskými doplňky, a navíc na žlutých kolech, díky kterými mi připomíná rally verze. Interiér je docela dobře provedený, o trochu ale Seat za Volkswagenem zaostává. Ani sportovních doplňků není v autě moc, jen kovové pedály a kožený volant. Kuba si jen nalakoval pár dílů a doplnil ukazatel tlaku turba a voltmetr. Sedadla Sparco jsou dost vítaná úprava (ani Kubovi se originální nelíbila), červené pásy a bílé budíky jsou prostě fajn.
Ibiza Cupra byla prvním modelem uvedeným poté co se Volkswagen rozhodl udělat ze Seatu sportovní značku. Do Cupry se tak dostal známý čtyřválec 1.8 Turbo 20V, který tehdy poháněl i Golf GTI, Octavii RS nebo Audi S3. V Ibize měl nejprve výkon 154 koní, ale verze Cupra R prodávaná od roku 2002 nabízela dokonce 178 koní a maximálku 225 km/h. Aby se takové stádo dalo ukočírovat, tak Cupru brzdily čtyřpístkové brzdiče Brembo.
Nějak se prý takové auto nedá neupravovat. Takže tahle Ibiza má nabarvené víko ventilů a dostala turbo K03S, intercooler a sportovní filtr, lepší brzdy (nejsou tak jedovaté jako sériové) a výfuk od Vertigo Tuning. Nakonec se naladila i řídící jednotka a výsledkem je dokonce 189 koní. Pětikvalt má přesnější dráhy (mohly by ale být kratší) a vůbec se mi Cupra líbí, zatímco běžná Ibiza této generace mi kdysi vyloženě otrávila. Tenhle tužší malý prcek ale krásně sedí v zatáčkách a vlastně ukazuje, proč je sportovní značkou Seat a ne naše Škoda a její Octavia RS. Ještě kdyby Seat dal komunikativnější řízení (přesné je dost).
Ibiza tedy zní jako skvělá koupě, ale ještě víc nadšení jsem měl za volantem většího bráchy Leónu Cupra R na platformě shodné s naší první Octavií. Jenže León vypadá o tolik lépe a podpis Giugiara je na něm znát. Navíc má to lízátko, které tak rádi používali všichni majitelé koncernových aut (tedy tenhle jej nemá, poškodili jej při přepravě). Dále upoutají jen detaily, tmavší světla nebo osmnáctipalcová kola. Uvnitř jsou skvělá sedadla Recaro, která pořád jsou docela vysoko. Pak nechybí samozřejmě ani kožený paket, červené prošívání a tradiční kvalita koncernu VW (která u některých Seatů nebyla samozřejmostí).
I León dostal přeplňovanou dvacetiventilovou osmnáctistovku, která nabízí 225 koní a 280 Nm. Má i tradiční turbodíru, hned za ní ale excelentní zátah. Stovku pokoříte za 6,5 sekundy a maximální rychlost je 237 km/h, zpomalení zase obstarají čtyřlístky Brembo. Tužší podvozek kW není nijak nepříjemné tvrdý a dokonce se Seat chová na silnici z koncernových aut nejlépe a nejčitelněji. Řízení bych si dovedl představit strmější, ale oproti běžnému Leonu to je lepší a potěší i tužší spojka. Díky tomu si Seat skoro říká o hrubší zacházení, pak funguje pocitově lépe. Ovšem nepřesné gumovější řazení také nepůsobí sportovně.
Přes to všechno je ale León fajn a rozhodně jeho první generace patří mezi nejhezčí. Následující MPV se mi prostě tolik nelíbilo. A první generace ve verzi Cupra R strčí do kapsy všechny sourozence, takže bych si mezi Octavií, Golfem a S3 vybral stejně jeho. Ani třetí generace mi nebavila tolik, jako tahle první.