Jedno odpoledne a mne před foťákem pózují hned dvě legendy – klasická ponorka s hippie minulostí Volkswagen Bus T1 a vytoužený moderní sen mnoha nomádů Volkswagen Multivan T4 s vyklápěcí střechu Westfalia. Ten starší mi předvádí tradici Transporteru sahající do roku 1950 a používající techniku Brouka. Prošel renovací a v této podobě brázdí cesty od roku 2007. Má dvoubarevnou karoserii a zrenovovaný interiér v kostkované látce Westfalia, který je slušně prostorný. Aby ne, když mám nohy hned za čelní stěnou.
Jednička je docela uhopsaná a po jízdě s ní si připadám naklepaný jako řízek. Čekal jsem spíš houpavější charakter, ale vlastně to celé do sebe zapadá. Busík asi má být takový. Přitom je příbuzný i se sportovním Porsche 356, což bude zajímat spíše ty, co by jej chtěli upravit. Ale to není tento případ, takže busík pohání šestnáctistovka Typ 1 s turbínou nahoře. I ta mu stačí k dosažení rychlosti 110 km/h, i když ideální tempo je o 15 km/h pomalejší. Řazení je hodně citlivé, takže to chce opatrnost. Hlavně trojka se řadí docela jemně, na čtyřku už pak auto může jet vlastně pořád. Řízení jde s velkým volantem zlehka. Mimochodem, elektrika je tady ještě šestivoltová, ale hodně aut jí má předělanou na dvanáct voltů.
Přetočím rychleji čas a přeskočím dokonce i svou oblíbenou T3, protože o té jsem psal nedávno. V roce 1990 se objevila čtvrtá generace T4, podle mnohých nejlepší Transporter všech dob. Ten mi totiž u svého prapředka zapózoval ve své nejlepší verzi Multivan Atlantis s motorem 2.5 TDI a faceliftovaným designem. Multivan vyniká bohatou výbavou a spoustou vychytávek, výklopná střecha Westfalia v sobě ukrývá spací prostor.
Čtyřka byla prvním Transporterem s koncepcí vše vpředu, díky čemuž byla variabilnější. V roce 1996 proběhla modernizace, takže byla prodloužená přední část. Od té doby se do auta vešly i větší motory včetně slavné VR6. Já otestuji ale spolehlivou naftovou verzi 2.5 TDI, tedy desetiventilový pětiválec s výkonem 150 koní ve 4000 otáčkách a krouťákem 295 Nm mezi 1900 a 3000 otáčkami. Krásně táhne už od nízkých otáček a komu parametry nestačí, tak ho uspokojí možnost se snadno načipovat. Ostatní potěší hezká spotřeba a celkem slušná kultivovanost.
Čtyřek vyrobil Volkswagen přes dva miliony a prodávají se dodnes skvěle. Mají mnohem lepší pověst než následná T5 z roku 2003 a vlastně i současná T6. Navíc to byla první dodávka VW, která se řídí stejně dobře jako malý osobní Golf. Legendární jsou tedy v dnešní době obě tyhle generace a vlastně ani jedna z nich není levná. A článek si obě vysloužily i na Garáži.