Transporter byl legendou vlastně hned od začátku, kdy si kulaté modely zamilovali hipíci. Já ale jeho kouzlu podlehl až v z kraje devadesátek, kdy jsme jezdili na jednodenní lyžovačky na Javor (Arber) a tam měla horská služba v garáži dvě Syncra – Sanitku a pracovní DoKu. Dokonce mi musel táta sehnat sanitku i od Matchboxu, která byla nejlepší, protože měla otevírací zadní dveře.
Josef ale nemá sanitku, má obytňák, což je ještě lepší. Obytňák bych totiž také chtěl. Ideální představa je obytný Transporter Syncro se silnějším motorem a hranatými světly, který mi umožní během půl roku projet Evropu z jednoho konce na druhý. Dovedete si představit lepší dovolenou? Jenže já mám zatím smůlu, projedu se jen s Pepovo Westfalií Joker v jižních Čechách. Teda s Buzzem, jak mu přezdívá podle postavičky z Toy Story. I tak si to ale užiju!
Hranatá trojka nabídla radikální odklon od designu a lépe obestavěný vnitřní prostor. Vpředu už se posadí trojice pasažérů. Pořád sedím hned za předním čelem, ale mám před sebou nějakou výztuhu, abych nebyl při nehodě až tak na ráně. Posez i poloha volantu připomíná náklaďák, ale na tom asi není nic špatného. Westfalia se nabízela s pevnou vysokou nástavbou nebo vyklápěcím střešním dílem, pod kterým se spalo. Jinak je vzadu sklopné lůžko, kuchyňka s lednicí a dřezem, sezení, skříňky, topení a dvojitá okna, to vše za 27,5 tisíce marek (tehdy).
Na čumáku vidíte jen jednu mřížku, takže je jasné, že jde o vzduchem chlazený motor. Konkrétně naftová šestnáctistovka (49 koní), která je dýchavičná, i když pohybuje prázdnou dodávkou. Tunu a půl vážící obytňák je s ní opravdu pomalý, v plánu tak je swap za turbodiesel o stejném objemu. Při testu máme povolené lanko plynu, tak to prý moc netáhlo i kvůli tomu. Pětistupňový manuál má kulisu dog leg. Někteří majitelé jdou ale ještě dál a shánějí motory Porsche nebo Subaru, aby Trojka pořádně jela. A vlastně proč ne, hmotnost je dobře vyvážená, podvozek funguje příjemně, takže pár koníků by Transporteru opravdu prospělo.
A já už zase sjíždím inzerci (Westfalky startují na 200 tisíc, ale odpovídá tomu jejich stav, raději koukejte po těch půlmilionových), protože robustní a spolehlivý Transporter opravdu vypadá na pohodového a ideálního parťáka na každou dovolenou. Přitom je příjemně malý na každé parkovací místo a bojí se jen koroze. A co jsem poznal už několik lidí z komunity českých busíků, jsou mimořádně milí a vstřícní a určitě kdykoliv ochotní pomoct a poradit.
Klasický test najdete samozřejmě na Garáži. Fotky mi tentokrát udělal kamarád z MOnix Media