Cílem Subaru byl severoamerický trh, kam mířily i noví japonští konkurenti – Lexus a Infiniti. Subaru proti nim ztrácelo absencí šesti- a osmiválců, nabízelo ale špičkovou výbavu a bezrámová okna. Navíc šlo o první Subaru, které nevozilo rezervu u motoru, ale mělo jí pod podlahou kufru. Nad atmosférickými motory 1.8 a 2.2 dominoval přeplňovaný dvoulitr EJ20GN, který se později uplatnil v menší Impreze. A právě tahle verze nastoupila do rally, kde vybojovala automobilce první vítězství (Colin McRae na Novém Zélandu 1993). V civilu jste jí poznali podle kol, sportovních sedadel, volantu Momo a nasávače na kapotě.
Já jsem měl možnost ve stejný moment vyzkoušet hned dvě skvostná tmavě červená Legacy – Láďovo sedan a Kubovo kombík. Láďa vystřídal po Lanceru několik Imprez, až objevil své vysněné Legacy v Itálii s volantem Momo Prototipo Nero, xenony a stavitelnými tlumiči Koni. Po koupi Láďa instaloval volant Momo Milleniom s pedály stejného výrobce a rádio Kenwood, vyměnil sedadla za kousky z Imprezy WRX a na palubce jsou nově ukazatele tlaku turba, teploty a tlaku oleje a voltmetr. Pod kapotou je filtr K&N a rozpěra z první Imprezy STI, stejné auto bylo také dárcem předních čtyřpístkových brzd s kotouči 297 mm. Výkon se nyní pohybuje kolem hodnoty 245 koní.
Silné kombi má výkon 200 koní a točivý moment 260 Nm, takže zvládne až 240 km/h. Kuba měl původně atmosférickou verzi a zamiloval se do pohonu všech kol. Přechod na nejsilnější provedení pak byl jasná volba, stačilo jen vybrat trochu slušnější kus, který má jen pár věcí k dodělání. A v lecčems je i lepší, než když sjelo z výrobní linky. Kombík se dočkal přední rozpěry STI, sedadel z WRX a zadních tlumičů Cusco. Volant Momo zůstal na svém místě a mně osobně vyhovuje o fous víc než ten v sedanu.
Já už ale otevírám dveře s bezrámovými okny a startuji temně bublající čtyřválec. Řazení je přesné a já se pomalu rozjíždím, nechci hned napoprvé riskantně hledat limity. Není ale třeba se zase zbytečně bát, Legacy vás rozhodně podrží, protože záludné naštěstí vůbec není. Rychlost a ovladatelnost skvěle kombinuje s praktičností a pohodlím, což z něj dělá jedno z nejuniverzálnějších aut. Ale vám je to fuk, pokud vás auta baví, stačí vám ty první dvě vlastnosti a pak už se jen oddáte hledání prázdných klikatých silniček, kde Legacy dotáhnete na samé maximum jeho možností.
Kombi funguje absolutně výborně, přesto upravený sedan je ještě lepší. Má tužší karoserii a lehčí záď, takže do zatáček si s ním troufnete rychleji. O to více, že má upravený podvozek a vyšší výkon. Přijde mi, že s tímhle autem si zajezdíte opravdu skvěle, zvláště když se s ním sžijete. To je pak mnohem lepší jízda, než jen pár minutové oťukávání. Tak se totiž k limitům auta ani nepřiblížím a jen si můžu představovat, jak za jeho volantem závodil Colin McRae.
A právě v tom to asi je, vychutnat si asfaltovou klikatici a jet na ní, jak nejlíp umíte. Trefit ideální stopu a lehce občas pohodit zadek do zatáčky je totiž hodně návykové. S tímhle autem si spíš najdete záminku, abyste měli kam jet.