Poslední hezké dny letošního podzimu jsme doháněl koronavirovou krizí způsobené netestování klasických aut na začátku roku. Jednou z mých obětí bylo i Porsche 912, čtyřválcový lowcost sesterský model slavné vášněvyvolávající Carrery. A víte vy co? Nakonec mi přišlo lepší než loni vyzkoušená Carrera 3.0.
Porsche 912 je přitom vzácnější a občas i dražší. Nebylo tomu tak ale původně, kdy typ 912 byl vstupní bránou do stuttgartské nabídky. A také reakcí na reptání fanoušků, že nová Carrera není správné Porsche, je moc velká, moc pohodlná a moc luxusní, takže je moc těžká a moc drahá. No fakt, v šedesátých letech uměli zákazníci reptat stejně, jako my dnes. Vedle starých typů 356 ale 911 opravdu taková byla. Jenže na vývoj druhého auta nebylo dost peněz, takže do kastle začalo Porsche montovat i levnější menší čtyřválec z 356C. Automobilka dala lidem, co chtěli a oni si to moc nekupovali, proč taky, když tu byla 911. Jo, takoví jsme my zákazníci, řveme na automobilky, co nám chybí v nabídce a když to udělají, skoro si to nekupujeme. A děláme to dodnes, podívejte se na prodejní čísla GT86/BRZ.
Výhodou 912 bylo to, že vypadala na pohled skoro stejně. A pokud jste se praštili přes kapsu za příplatky, tak vlastně úplně stejně. Za příplatek byla sedadla, palubka, řadička i vlastně celý “dog leg” pětikvalt, čtyřramenný volant a hlavně nezbytná kola Fuchs. Přesně takhle hýřil původní majitel této konkrétní, takže na pohled opravdu pojedu autem nerozeznatelným od slavné silné sestry, jen štítek na dveřích prozrazuje výrobce Karmann, který pro Porsche levnější modely stavěl. Sedám si nádherně nízko a ihned si připadám jako bych to dělal obden. Ergonomie je dokonalá, jen pedály jsou trochu víc vpravo. Levou rukou probírám čtyřválcovou šestnáctistovku boxer s výkonem 88 koní a krouťákem 112 Nm. Podle příručky bych měl už za 11,5 sekundy jet stovkou a dostat se až na 185 km/h, ale dnes pojedeme víc na pohodu. Auto ještě nemá zcela dokončenou renovaci, takže ho nechceme trápit. Ostatně motor ještě trochu protestuje prskáním a práskáním, než se ohřeje.
Na silnici si ale všímám, že je auto vyváženější (965 kg v poměru 45:55) a že i zvuk je mnohem příjemnější. Odezva na pedály je okamžitá a vůbec mi celá jízda začíná nehorázně bavit. Řízení je bez prodlevy a jde krásně zlehka. Právě to mi kazilo trochu zážitek v loňské 911, protože tam bylo potřeba trochu síly na všechny ovládací prvky. 912 ale taková není, naopak mne nechává vychutnat si každou zatáčku. Dokonale chápu video magazínu Curves, kde si se starými Porsche tak moc užívali v Alpách. Těch koní musí mít mnohem víc,není možné, aby pár plnokrevníků dokázalo na mé tváři udělat tak velký rohlík. Podvozek přitom je trochu měkčí a dobře filtruje i nerovnosti, není to jako moderní sporťáky neschopné zvládnout rozbitou českou okresku, ale čert vem náklony. To řízení bez prodlevy mi vynahrazuje všechno.
Nakonec je Porsche 912 dalším krásným důkazem, proč je tahle automobilka fantastická a proč dělá auta pro nadšence. Pro mne je to jedno z nejřidičtějších aut letoška a vlastně mého řidičského života vůbec. Představuju si, jak to měli němečtí policisté jako služební auto, normálně bych se těšil do práce, kdyby mě v ní čekalo každý den tohle auto. A docela mne láká pořídit si tohle spolehlivé auto i dnes, trápí jej vlastně prý jen koroze. Ceny se pohybují mezi 250 tisíci za vraky až třemi miliony za sběratelské šílenosti, ale je tu jeden problém – Porsche 911.
Jo, tohle je Porsche 911 Carrera 3.0 Targa. Exemplář, který jsme loni řídil a který jsem trošku pohaněl v předchozích odstavcích. A bylo to pravdivé a upřímné, opravdu se mi s ní nejelo tak lehce a opravdu si tam musíte zážitek víc odmakat, zatímco 912 mi vše naservírovala jak nadržená stážistka a mohl jsem si s ní dělat co jsem chtěl. To všechno co jsem napsal výše je pravda a druhá pravda je to, že jsem trochu pozér a trochu povrchní. Tak moc pozér a povrchní, abych nechtěl lidem vysvětlovat, proč jsem si koupil 912 a ne silnější 911. Takže bych nakonec šel do jistoty a z většího výběru šestiválcových ikon vybral slavnější a silnější Carreru. Nesmějte se mi, spíš mě zkuste pochopit. I když se jako novinář vždy snažím do článků psát pravdu a být objektivní, při výběru svých aut jsem jen člověk a musím žít s nimi a sám se sebou. Proto mám nakonec v garáži Jaguar XJ6 a ne BMW 730i, i když jezdí jen o fous hůř a jinak ve všem ostatním britskou konkurenci překonává. V případě Porsche bych ale tu o trochu lepší jízdu obětoval tomu mít ikonický model namísto čtyřválcové základní sestry. A abych trochu popupravil obraz, zkusím si vlastně zavzpomínat i na loňský zážitek.
Předně to byla Targa. Vždycky jsem chtěl mít Porsche Targa, protože to klenuté zadní okno je nádherné a vítr ve vlasech stojí za to. Pozice za tříramenným volantem je stejná, ergonomie také, jen pedály mají výrazně tužší chod a stejně tak převodovka s docela dlouhými drahami. Motor má hned od začátku jadrnější zvuk, jde o třílitr se vstřikováním Bosch K-Jetronic, který se s přeplňováním montoval do widowmakeru Turbo. Tady je sice bez turba, ale i tak má 200 koní a 255 Nm, stovku pokoří za 6 sekund a jede až 236 km/h. Jen není tak zrádný a má nádherně lineární chod. Těch 1140 kilo drží širší gumy na silnici dost jistě a vlastně asi neumím vysvětlit důvod, proč se mi s tímhle autem jelo o trochu hůř. Možná bych si musel déle zvykat, možná bych musel být odvážnější. Asi to nedokáže vysvětlit do doby, než se najde nějaká dobrá duše opět ochoná svěřit klíčky pisálkovi.
Takže proč 911 a ne 912, i když z těchto dvou mi ta slabší přišla o trošku lepší? No protože když máte Porsche 911 Carrera, tak to prostě stačí. Nikdo se na nic neptá, prostě vám řeknou jen “páni” a pak tiše závidí a čekají na nějaké historky z provozu. Když máte Porsche 912, musíte vysvětlovat, že jste se nepřeřekli, že je to jiné auto, i když na fotce vypadá stejně a že je vlastně slabší a s menším motorem. Pokud vám to nevadí a jde vám o co nejcitlivější řidičský zážitek a pokud máte rádi i slabší auta výměnou za možnost ždímat z nich celý jejich potenciál, bude pro vás 912 lepší volba, navíc možná lépe poroste na ceně. Je to opravdu výborné auto a kdo tvrdí opak, nikdy v ní neseděl. Pokud ale nejste absolutně nad věcí a názory ostatních, tak stejně skončíte s 911. Mohl bych tu napsat, že bych si jí vybral kvůli tomu, abych jí poznal, abych mohl najít limity a abych se jí naučil zkrotit a dostat z ní všechno, zatímco jí budu mít pod kontrolou. Ale jak říkám, nikdy nechci ve svých článcích lhát a to ani když jde o blog. Takže by to byla 911 prostě proto, že je to vysněné kultovní auto a že šestiválec má hezčí zvuk, než čtyřválec. Je to malicherné a povrchní, já vím, ale neumím s tím bojovat.
Více písmenek najdete na Garáži, o 912 tady a o 911 Carrera Targa 3.0 zasy tady.