První Fiesta se objevila v roce 1976 se čtyřválci a čtyřkvaltem. Hranatý tvar poskytující slušný prostor posádce navrhnul Tom Tjaarda ve studiu Ghia. Auto se v Evropě hned vyšvihlo na čelo tabulky a trumflo Vauxhall Chevette. Já si vyzkoušel verzi S s jedenáctistovkou, polepy a originálními koly, která po našich cestách jezdí od roku 1986. Tehdy jí jedna obyvatelka dostala od své sestry ze Západního Německa. Interiér je prostorný a útulný, vážně se Fordu povedl.
Fiesta dostala moderní podvozek – McPherson vpředu a panhardky vzadu. Sice s malým motorem nebude nikdy sporťákem, ale funguje moc hezky. Přitom je pořád dostatečně komfortní, jen umí být komunikativní a zábavná. Vlastně to možná bylo tím, že na pohled jsem od Fiesty nic moc nečekal, spíš jen doufal v článek, kde budou hezké fotky zachovalého kousku. Ale možná právě proto, že očekávání nebylo vysoké, mi nakonec jízda s Fiestou přišla strašně moc příjemná.
Popojdeme k druhé generaci s uhlazenějším designem. Ta v obyčejné verzi nepůsobí zatím jako vhodný kandidát do rubriky o youngtimerech, ale já neřídil obyčejný kus. Já totiž říkal skutečný unikát, jediný svého druhu na světě – Fiestu Bieber Cabrio s naftovým motorem 1.6 D. No, možná bych v tomto případě oželel tu unikátnost a vyzkoušel raději benzín.
Jednalo se spíš o velkou modernizaci, než o zcela nový model. Základ karoserie byl stejný, jen se trochu zaoblila a třeba blinkry se přesunuly z nárazníku ke světlům. Interiér se dočkal modernějších tvarů a trochu lepších materiálů. Přesto Ford nikdy nenabízel otevřenou verzi, tohle kabrio upravila společnost Bieber. Tam vyndali interiér, uřízli střechu a sloupky, pak do auta vevařili spoustu výztuh. I tak se váha vešla do 800 kilo. Přepracovat se musela zadní část, ale moc hezky tedy nevypadá.
Bieber kabriolet nabízel s benzínovými motory, ale v téhle je traktorově znějící nafťák 1.6D. Má 54 koní a u Biebra si jej vybrali, protože byl v nabídce Fiesty novinkou a chlubil se nízkou spotřebu. V této motorizaci ale vzniklo jediné kabrio, takže mi Gizmi vlastně půjčil skutečný unikát, jediný na světě. Manipulace se střechou ale je docela komplikovaná. Podvozek je naladěný docela komfortně a přitom zvládá i svižnější jízdu. Pětistupňová kulisa ale nepůsobí moc intuitivně a jednička je tam, kde byste čekali trojku. Ale co, je to přece světový unikát, tak má na pár vrtochu nárok. Přesto bych si raději osobně vybral benzínové kabrio.
Starší Fiestu S mi půjčili u Retro-auta.cz a nafotila jí Mikka.