Řídil jsem kdysi Nissan GT-R generace R35 a byl to úžasný zážitek. Zpětně musím říct, že by mne to dnes tolik nenadchlo, bylo totiž hrozně snadné jet s ním rychle. Tenkrát mne to uchvátilo, byl to vlastně jeden z prvních zážitků a jedno z prvních rychlých svezení v životě. Hranice 298 km/h se zdála jako sen. Jenže dnes by mne právě odradilo to, jak je to snadné. Vlastně se to moc nelišilo od sezení před televizí a hraní závodní hry na Playstationu.
Co takhle ale starší model GT-R, konkrétně můj nejoblíbenější Skyline GT-R R32. Ten byl v roce 1989 homologačním speciálem kvůli závodní skupině A v šampionátu JTCC a další čtyři roky šampionát zcela ovládl. Vyhrál všechny závody, ve kterých startoval a pak ovládl i australský šampionát, kde si u místních vysloužil přezdívku Godzilla. Výhry nudily diváky i soupeře, takže mu závodění zatrhli a tak přišly 3 výhry na Pikes Peaku, další na čtyřiadvacetihodinovce na Ringu a druhé místo v Le Mans 95 za McLarenem. Auto mělo být původně jen pro japonský trh, ale nakonec se dá dnes potkat po celém světě.
Pod kapotu se dal řadový šestiválec RB26DETT s objemem 2,6 litru a dvěma turby. Oficiálně má 276 koní, dle gentlemanské dohody, ale to si piště, že přes ten pětistupňový manuál teče větší síla. Reálně u neupravených aut (taková vlastně skoro neexistují) 325 koní a 361 Nm. Stovku dá Sky za 5,6 sekundy a jede až 251 km/h, což je na váhu tunu a půl slušné. I když jsem jezdil s GT-R R35, tak sem na zážitek s R32 připraven nebyl.
R32 je analogičtější a řidičsky příjemnější. Akcelerace mi zprvu přijde docela snesitelná, jenže pak zaberou obě turba. Už jsme zatlačen do sedačky a přemýšlím, jestli někdy něco takového předvádělo jakékoliv jiné sportovní auto. Ani nevím, proč se někdo u Skylinu pokouší zvyšovat výkon. Asi to je tím, jak si s tím stádem Sky hravě poradí. Jeho chytrý systém pohonu všech kol ATTESA E-TS (standardně upřednostňuje zadek, ale 50 % může jít na předek) totiž nenechá auto nikde ustřelit. Když dáte kontra, hned vypíná předek, aby vás neposlal do škarpy. Na pneu Toyo R888 ale nemáme šanci auto utrhnout a tak si jen vychutnávám auto, kde by dokázal jet rychle asi úplně každý. Ale ne dost rychle na poměry auto, jehož limity jsou pro normální řidiče nedosažitelné.
A ano, já vím, že se nemůžu vyhnout tuningu. Někdo by podobně upravené auto mít nemusel, ale Petr je se Skylinem naprosto spokojený. Takže tu jsou karbonové přední blatníky, kapota, přední nárazník a zrcátka. Co není z karbonu, to je nalakováno fialovou perletí. Stylová kola Volk Racing také nenajdete na každém druhém autě. Kvůli odlehčení nemá auto klimatizaci ani zadní sedadla, zato jej Petr přestavěl na levostranné řízení. Interiér doplnil řadičkou Nismo, pak vyměnil spojku za keramickou a přidal krásně dunivý výfuk.
Jestli si nějaké auto o úpravy přímo koleduje, je to právě slavný Skyline. Ani v té spoustě filmů a seriálů, kde si zahrál, většinou nebyl bez úprav. Ale nakonec i tento slavný typ musel skončil a uvolnit místo nástupci R33. I ten se prý chová jako závoďák, který dostal omylem značky, ale to prostě ke Skylinu patří.