Nemá hlubšího smyslu přepisovat všechna slova zaníceného vyprávění, když se tvůrce vozu a geniální britský konstruktér Gordon Murray zapovídá o svém nejnovějším díle. Vše podstatné najdete v rozhovoru s Harry Metcalfem na který můžete kliknout dole. Nicméně, snad jen pár postřehů tentokrát trochu telegraficky.
Gordon Murray, tvůrce McLarenu F1 a mnoha dalších moc zajímavých projektů s až posedlostí sobě vlastní upřednostňuje funkci před formou. Respektive, jeho automobilový design je nejen krásný, ale kompletně funkční. Auto má čisté linie, chybí módní výstřelky, design pro design, zkrátka vše má svou jasně naprogramovanou funkci. Přitom vůz na fotografiích tak krásně ladí. Výfukové potrubí je kulaté včetně koncovek, zadní světla jsou kulatá a pod kryty těch předních uvidíte dokonce i “heatsinky” na odvod tepla z jejich čoček. Vzadu najdete velký ventilátor, který aktivně napomáhá při plném brzdění a s přítlakem při opravdu velmi vysokých rychlostech. Z 240 km/h díky tomu vůz zastaví o deset metrů dříve než, kdyby ho neměl. A to je je jen jeden z příkladů perfekcionizmu konstrukce.
Motor Cosworth je umělecké dílo a vlastně mi víc než cokoli jiného připomíná formulové motory DFV. Jenže ty byly osmiválcové a Gordon Murray chtěl dvanáctiválec. Je to přesně ten ideální počet válců, kdy je motor přirozeně vyvážený a v otáčkách se rozezpívá přímo dokonale. Jak říká s úsměvem na tváři: “Cokoli přes dvanáct válců je už jen vychloubání a cokoli pod potřebuje vyvažovací hřídele a další komponenty, které akorát snižují spolehlivost a zvyšují hmotnost”. Cosworth nemá ani příslušenství, které by bylo poháněné klasickými řemeny. Na to je tu 48V elektrická soustava s bateriemi. Cosworth ji navrhl tak, že je vlastně lehčí, než kdyby konstruovali klasické alternátory, které by vysokootáčkový motor prý nejspíš potřeboval asi rovnou tři.
Centrální pozice řidiče, manuální háčková kulisa řazení a čistě analogový otáčkoměr jsou dalšími kořeními neuvěřitelného vozu, který vznikne jen ve sto exemplářích na světě. Přístup ke konstrukci automobilu Gordona Murray je pro mě nesmírně fascinující věcí. A když jsem včera bedlivě poslouchal celý ten skoro hodinový rozhovor, neustále jsem si mumlal cosi pro sebe, zda by pan Murray nakonec ze své skrýše nápadů nedokázal jednou vytáhnout i něco levnějšího… Třeba nový Lotus Elise postavený přesně podle principů, které ctí na konstrukci T.50.
Á propós, víte proč ta “padesátka” v označení auta? Je to padesát let práce Gordona Murray, padesát let cesty k dokonalému automobilu, který dnes může představit díky (jak sám řekl) fantastickému týmu lidí, kteří se na jeho vývoji podílejí.
Tohle je naprosta bomba! F1 facelift po 30 letech.! Ty vado. To to leti. No, stale je F1 nejridictejsi supersport, tohle na nej krasne navazuje. Libi se mi i to, ze nema nesmyslne koni. Bude to skvely, o tom nepochybuju. Skoda jen, ze to z nas asi nikdo ani na zivo neuvidime v provozu.
Neboj…Krab si ho vyhlédne v Áčkách a pak ho koupí 😀
Jako myslim si, že kéž by 😀 Bohužel abychom to viděli naživo zatím jen tak nehrozí. Tajně doufám, že jeden exemplář třeba přivezou příští rok ukázat lidem na Le Mans Classic, to by bylo super…
Zacatek 😀 prijede v Lotusu seven! Gordon mel proste vkus. https://youtu.be/DGw2NDgERgI
To je naprostá paráda. Líbí se mi, že to navazuje na vnější design původního McLarenu F1 a zároveň se tam prolíná práce Murraye u týmu Brabham, ten větrák je prostě boží 🙂
Extrémně lehká konstrukce, silný motor, který točí až někam do stratosférických výšin. Gordon Murray + Cosworth, svezení s tím musí být naprosto skvělý zážitek, toho se však nikdy nedočkám, myslím, že to auto ani na vlastní oči neuvidím…tak aspoň teď kouknu na to video 🙂
Vidíme to stejně, Gordon Murray mě taky nesmírně fascinuje, ten jeho přístup ke konstrukci automobilu a vnímání co je u sportovního auta fakt důležité
Přesně tak. Já jsem se na to video díval pořádně až dnes, je podle mě vidět, že Murray je na své dílo vyloženě hrdý, i tím, jak vysvětluje technická řešení. Mě ale stejně nejvíc fascinuje ten „větrák“, v Brabhamu mu to zakázali po jednom závodě, tak to dal po letech na silniční auto, to je super 🙂 Někde jsem četl, že Lauda tehdy s tím Brabhamem schválně v kvalifikaci jel špatně, aby se nedostal na pole position a nedal tak najevo potenciál tohoto řešení ground effectu. Každopádně zajímavé řešení.
Dobry. Vic moc k tomu neni co dodat. Pro nas obycejne typky obrazkova zalezitost. Nicmene jezdit s tim by chtel asi kazdy. Skoda toho, ze je to kusovka.