Se slovy klasika, “máte štěstí, že jdu zrovna kolem” jsem se zamyslel nad jedním palčivým problémem. Za škody způsobené naprosto nevhodným výběrem úplně nesmyslného auta, za rozbitou Alfu Romeo, ani za kočárek co se nevejde a už vůbec ne za následný rozvod nenese má maličkost Krab žádnou zodpovědnost…
Abyste rozuměli, ve fóru totiž přistál dotaz, který se mi zrovna líbí: ocituji ho
Ahoj, sháním tipy na hatchback, který musí být 5 dvéř, do kufru se musí dostat kočár a výkon motoru 200+ koní. Do vozu jsem ochoten dát částku 250k. Od vozu čekám trochu ježdění po městě a víkendové svezení.
Konkrétně mám představy: Mazda 3 MPS (BK) – trochu se obávám koroze, Alfa Romeo Giullieta QV – obávám se poruch. Uvítám i další tipy a zkušenosti s touto třídou vozů, případně konkrétní recenze na výše uvedené. Děkuju, Mrkef
Alfa Romeo Giulietta QV
Já ten výběr chápu a rozumím proč jí chceš. Já jsem jí taky chtěl a to dokonce mnohokrát. Je krásná. Jenže pak jsem se svezl. Dokonce to bylo asi před měsícem a pár dní mi parkovala faceliftová „Veloce“ s úžasným turbomotorem 1750 TBi před domem. Recenzi po kratším googlení jistě najdeš. Do našeho rozpočtu se nehodí, šlo o prakticky nové auto s dvojspojkovou převodovkou, stálo přes půl milionu a byla… kulantně řečeno mizerná. Tohle je moje „unplugged“ verze…
Co je na nich špatně? Tak první problém je, že se s tím kočárkem vejdeš jen tak tak. Je uvnitř hodně malá, skoro jako nová Fiesta nebo Polo, které jsou naopak ve své třídě velkými auty. Druhým problémem jsou brzdy. Nevydrží větší zátěž než deset kilometrů opravdu ostré jízdy po náročných a členitých okreskách. Zkrátka vadnou. Snažil jsem se plynule, snažil jsem se zkusit různé techniky jízdy a ten problém eliminovat, ale brzdy prostě stály za houby. I u nového auta. Pak je tu motor. Ten je sám o sobě fantastický, má pěkný projev, turbo citelně zatahuje, točí se rád až nahoru, má výkon, udělá docela i divadlo a nechybí mu ani turbodíra. A mě se tohle líbí. Jenomže oni v té Itálii neuměli nastavit elektronický diferenciál takovým způsobem, aby se s přívalem 340 newtonmetrů vyrovnal. Nejde s tím projet stejná zatáčka dvakrát úplně přesně stejným způsobem, když chceš využít výkon vždycky se to odlehčené přední kolo protočí. Nejhorší je, že ještě i v dynamicu do toho zasáhne stabilizace (kterou vypnout nejde) a ta způsobí, že se utne motoru výkon v momentě, kdy už bys ho zas na výjezdu potřeboval. Prostě se mi s ní jezdilo hodně blbě jako s víkendovkou, na druhou stranu leckdo jí bude mít rád, protože ty nectnosti bude považovat za „cool“ divokou a nespoutanou povahu.
Jinak je to dobrý auto. Ale ani ten interiér není nic moc udělaný, hlučnější je to uvnitř při rychlejší dálniční jízdě než dobová konkurence, zkrátka bohužel a omlouvám se všem fanouškům Alfy Romeo Giulietta, neumím na ní nechat nit suchou…
Mazda 3 MPS (BK)
Tohle auto jsem před lety hrozně moc chtěl. Dokonce před nějakými deseti lety jsem málem šel podepsat leasing na novou předváděcí v Auto Palace. Tehdy byla za skvělý peníze, snad 550 tisíc a neměla prakticky nic najeto. Jenže byl jsem se v tom svézt, sice kolečko okolo Prahy 4 + kousek D1 někam do Říčan a zpět, což není zrovna ideální trasa a z podpisu rychle sešlo. Pak jsem se s červenou Mazdou 3 MPS setkal znova se svým dnešním redakčním kolegou Martinem Jánským a fotili jsme jí a můj tehdejší Focus ST pro Driversweb. Už je to pěkně dávno, to snad ještě ani Autíčkář nebyl… Martinovi se svezení v 3 MPS líbilo víc než ve Focusu, mě opačně a Focus bych za Mazdu 3 MPS neměnil.
Co je na ní špatně? Pokud bych někdy hypoteticky vyučoval v autoškole, tak bych žákům předvedl přesně tohle auto jako ukázku, co znamená anglické slovo „torquesteer“. Mazda 3 MPS sice má vpředu mechanický samosvorný diferenciál, ale bohužel celé nastavení je dost nešťastné. Ve výsledku s ní nejsi o nic lepší než s tou Alfou. Neodjede ze zatáčky čistě, 380 Newtonmetrů na tu přední nápravu nepřenese vůbec ladně a jediný co se jí tedy nemůže upřít je rychlost. Je to fakt rychlý auto. Jestli chceš rychlost a poznat zátah turbomotoru, kup si MPS. Fakt to jede dobře a zní to taky dobře, trošku jako takový tlumený Mitsu Evo a když tomu pomůžeš výfukem, bude to docela zajímavý. Jenže jak jsi si sám zodpověděl – Mazdy reznou a to bohužel hodně. A to je problém, který třeba já osobně nechci řešit, takže MPS bych snad až na případ nalezení lákavé, neobvyklé nabídky na trhu ze seznamu vynechal.
A co teď? Tvůj výběr jsem na můj běžný styl až příliš zkritizoval. Neboj, jsou i další varianty. Všechny asi dopodrobna rozepsat nestihnu, bylo by to strašně dlouhý, ten text, uvedu moje horké tipy.
První věcí je, že jsem zatím nesvezl v rychlém Audi A3 3.2 Quattro, případně ve Volkswagenu Golf V. R32. Tahle auta mě k vyzkoušení do budoucna lákají, protože si myslím, že na tom šestiválci v unikátním rozevření „VR“, čili „véčko s jednou společnou hlavou válců jako u řaďáku“ bude cosi magicky lákavého. Ale ta auta jsou těžká po čumáku…
Ford Focus ST 225
To bylo moje auto, můj první a vlastně v životě jediný pořádný hot hatch. K těm Fordům mám vztah a napsal jsem o nich už různě na ty internety víc než dost. Doporučuji si přečíst názory různých autorů, protože ten můj je až moc pozitivně zabarvený, Fordy mám zkrátka rád. A mám rád hlavně ten pětiválec turbo od Volva. Dodnes nenajdeš na trhu hatchback s tak zajímavě znějícím motorem. Nakonec se podívej na ceny Focusů RS 2. generace. Už leta vůbec neklesají, protože fanoušci vědí, že jde o speciální auto, které se prostě už nevrátí. Hothatche jsou dneska zas trošku jiné, čímž nechci říct horší, kolikrát právě naopak.
Takže máme tu zvuk a tradičně moc příjemně nastavený podvozek, zkrátka Ford Focus. A je prostorný a má vynikající pohodlná Recara s výbornou oporou. Ale protože je to Ford, sedí se v nich jako na WC a protože je pod kapotou Volvo, má to těžký čumák. Celé to auto je tak o 200 kilo těžší, než by muselo, a protože má pod kapotou Volvo s lichým počtem válců, i přes důslednou švédskou prohibici chlastá jako duha. To se ale může manželce zatajit, naopak ukaž jí velký kufr na ten kočárek.
Honda Civic Type R (FN2)
Celý článek zní depresivně, že? Přijíždí záchrana. Původně jsem chtěl zařadit ještě Mini Cooper S (R53) jenže to bych popřel tazatelovy požadavky naprosto a úplně. Chtěl 5 dveří, dostal by 3, chtěl, aby se vešel kočárek a ten by se nevešel a chtěl, aby to mělo aspoň 200 koní, a to by taky neklaplo, leda, že by motor upravil na JCW specifikaci.
Takže tu máme Hondu a ta má přesně o jednoho koně víc, než zněl požadavek. Jenže teď mě úplně došlo, že nemá 5 dveří. Jenomže je to prakticky jedno, protože je fakt prostorná.Třídveřová auta jsou cool. Vzkaž to kdyžtak své drahé polovičce. S jedním pěkným kouskem Type R FN2 jsem jezdil minulý rok a vešly se nám tam v pohodě dvě kola, když se sklopila zadní opěradla. I v základním nastavení je ten kufr fakt velký. Dozadu se dítě i se sedačkou v pohodě vejde. Rudá přední sedadla jsou fakt výborná, drží dobře tělo, až na vyložený tlusťochy se v nich bude člověk cítit skvěle. Sedí se níž než ve Focusu. Ale to nejlepší je motor.
Tohle je poslední atmosféricky plněný Hondí Type R motor, který mohli ještě pro EU trh použít. Je jemný, na plyn reaguje přesně, řazení s takovou malou kulatou kovovou hlavicí je precizní v kulise a hezky krátce odstupňované. Nad vyladěním tohoto auta se vážně zamyslel někdo, kdo aktivně jezdí okruhové závody. To auto je radost protáhnout zatáčkami, nechybí rychlost, na výjezdech, přední náprava krásně přenese výkon i točivý moment (kterého tedy není přehršel) a já si vždycky každý kvalt rád k té osmičce pěkně dotočil.
Dobrá, má to i vady. Ne každému se líbí extravagantní vzhled, ne každému se chce motor točit jako blázen. Přitom ono to pro normální jízdu není potřeba. Do pěti tisíc funguje jako normální starý dobrý dvoulitr a od pěti a půl výš? Tam je to prostě Honda. A to nahradit moc nejde a Hondaři to vědí. Jedinou podobnou pohonnou jednotku se shodnou charakteristikou udělala Toyota a mám jí v lotusu, motor 2ZZ-GE. A I tak si myslím, že Honda K20Z4 je lepší motor, má hladší chod a je ještě maličko libozvučnější v otáčkách. Pochopili jste to správně. Já bych si za 250 tisíc dnes vybral Hondu, i když mě tedy štvala trochu podvozkem, resp. tu a tam odskakující zadní nápravou. Ale ono by to šlo nějak aftermarketově doladit a nebyla by to ani velká investice. Resp. já vím co bych chtěl. Koupil bych si limitovanou Championship White edici a utratil přeci jen víc peněz…
Tak teď nevím, jestli jsem ti poradil nebo spíš zamotal hlavu. Každopádně přeju šťastný lov!