Naftové BX asi není nejzajímavější youngtimer, ale když jsme viděl jeho původní stav a slyšel, že má dodnes funkční odpružení, rozhodl jsem se mu věnovat článek. Moc takových už nezbylo a dnes už je BX docela raritní auto. A taky pěkné, Gandini odvedl skvělou práci a ten hatchback vypadá parádně. A i když nějaké ty díly sdílel s Peugeotem 405, není to na něm moc znát. Jezdí totiž úplně jinak, prostě po svém.
A specifický je i modernizovaný interiér, už ale není tak ulítlý jako původní verze. Pořád to tu trochu je jak v kosmické lodi se spoustou digitálních ukazatelů. Sedadla jsou ale pořád pohodlná jako křesla a posádku přímo rozmazlují. Auto je naftové, což bylo na mnoha trzích populární. Nízká spotřeba spolu s pohodlným podvozkem dělá z BX docela příjemné auto pro každý den, jen to naftové klapání to trochu kazí.
Typ BX se vytratil ze silnic, protože leckdy právě unikátní odpružení umřelo. A jeho oprava nedávala u levného auta finančně smysl. Navíc nástupnická Xantia byla vážně povedenější. Také tou jsem se svezl v takové obyčejné naftové verzi 2.0 HDi. Design od Bertone se docela vydařil, ale stejně bych auto považoval za starší, než ve skutečnosti je. Jméno odklánějící se od dvoupísmenných značilo vstup automobilky do nové éry. Povedl se in interiér s dostatkem místa vzadu a ne až tak velkým kufrem. Nechyběla mu ale celkem slušná výbava.
Na platformě shodné s Peugeotem 406 mám dvoulitr HDi SOHC se vstřikováním Common-Rail, který pohání přední kola silou 110 koní a 250 Nm. I když nafťáky nemusím kvůli zvuku, tento má kultivovaný chod a okamžité reakce na plyn. Takže není problém se pořádně rozjet a vyzkoušet, co Hydractive II dovede. A dovede toho dost, funguje krásně, potlačuje náklony (v režimu sport víc) a žehlí nerovnosti. Vlastně mi to na daily auto přijde geniální. Brzdy jsou celkem jedovaté, převodovka docela přesná v kulise. A posilovač je při manévrování opravdu výrazný, takže parkování je hračka. Celkově se mi Xantia líbila víc než obě generace nástupnického C5. Jen už je prostě dnes dost stará.
Citroën BX mi půjčili u Retro-auta.cz a oba francouze nafotila Mikka. A ona se objevili na Garáži – BX a Xantia.