Tento Spyder dělá firma Atom Car Engineering kousek od Plzně. Majitel firmy Jaromír Kostlivý se do Spyderu a jeho příběhu zamiloval. A dokáže o autě vkládat tak poutavě, že máte za chvíli pocit, že jiné auto na světě pro vás neexistuje. A vlastně dává smysl, že místo originálu za nepředstavitelnou částku si necháte postavit přesnou repliku.
Porsche rozjelo malosériovou výrobu v roce 1953 a třetí vyrobený kus ještě v tom roce vyhrál Nürburgring Eifel Race. Pak už se sypal jeden pohár za druhým včetně slavného Le Mans nebo Carrery Panamericany. Barevné pruhy odlišovaly jednotlivé závodníky, červené měl Hans Hermann. Od roku 1956 byl tým Porsche prvním s oficiálními sponzory – Telefunken, Fletcer Aviation a Castrol. Replika rozměry přesně odpovídá originálu. Je vysoká 980 mm a koukáte na ní hodně z vrchu. Nedivím se, že Hermann při Mille Miglia 54 projel spuštěné závory, vejít se tam musel v pohodě. Asi jediné, co nesedí, to jsou moderní zadní LED světla. Ovšem v takovém autě je důležité být vidět. A vlastně, pokud se majiteli nelíbí, dají se nahradit jinými parabolami schválenými pro provoz. Uvnitř je jen pár vyjímatelný volant s dřevěným věncem, sportovní sedadla Cobra a pár budíků. A ne, otáčkoměr není špatně nasazený, ale je pootočený schválně. Taky byly ideální otáčky motoru na 12 hodinách a řidič viděl ručičku periferně, zatímco sledoval trať. Plynový pedál má zase vespod kolečko kvůli citlivějšímu dávkování. Štít v hliníkovém rámu sice vzduch odkloní, ale ten vám stejně bude cuchat vlasy.
Na rozdíl od koncepce vše vzadu v osobních Porsche má 550 motor uprostřed, aby bylo lépe vyvážené. Ferdinand Porsche měl s tímto řešením dobré zkušenosti už u závodního speciálu Auto Union ve třicátých letech. Základem Porsche 550 je 16 kg těžký trubkový rám a jinak tomu není ani u této repliky. Váží 16 kilogramů, tvarově odpovídá originálnímu rámu a auto díky němu splňuje podmínky homologace. Pod přední kapotou je nádrž a miniaturní zavazadlový prostor, podvozek používal komponenty z civilního typu 356. Replika váží 580 kg a používá techniku z Brouka, tedy o 30 kg víc než původní Porsche. Proto se občas tvrdí, že se jmenuje 550, ale ve skutečnosti jde o pořadí konstrukčního návrhu této značky.
Porsche používalo osmiventilový boxer Type 547 o objemu 1,5 litru s dvěma Solexy, který nabídnul 108 koní 6000 otáčkách a 121 Nm o tisíc otáček níže a párovalo jej se čtyřstupňovým (od roku 1956 s pětistupňovým) manuálem. Auto mělo maximální rychlost 225 km/h. U repliky záleží, jakého si seženete Brouka coby dárce, ale můžete se pokusit mít co nejpřesnější repliku, nebo zkusit sehnat dokonce modernější šestnáctistovku. Tady je patnáctistovka se dvěma Webery, výkonem 150 koní a krásně hutným zvukem.bAno, karoserie je laminátová. Ale to nevadí, Porsche laminát používalo od roku 1953 na modelech 550A s o 10 cm delší karoserií. Stejně tak odpovídají i bubnové brzdy, které používalo Porsche také. Těžiště je úžasně nízko nad zemí a uprostřed, takže auto sedí na silnici skvěle a je krásně citlivé. Jako řidič s ním skoro splynete a přesně cítíte, co se zrovna děje.
Porsche vyrobilo jen 90 aut a v roce 1956 nahradilo 550A novým a ještě úspěšnějším typem 718 RSK. Sami víte, že všechny modely 550 se dnešních dnů nedožily. Nejznámější exemplář byl Little Bastard Jamese Deana. Ten vlastnil exemplář 550-0055 na který si nechal nastříkat čísla 130 a přezdívku auta od Deana Jeffriese a dovnitř instaloval luxusní červená sedadla. Červené pruhy byly původní. Dean si koupil Porsche po filmu Giant místo dosavadního typu 356 a přihlásil se na závod Salinas. Cestou na start, pouhých devět dnů po koupi, měl smrtelnou nehodu. Kde je auto dnes, to se neví, ale v průběhu doby prý vrak i jen pouhé díly z něj způsobily svým majitelům smrtelné nehody, traduje se, že Little Bastard je prokletý. Docela mne z toho za volantem mrazí…
Ano, tohle je replika bez jakéhokoliv dílu z malého bastarda. Jenže replika tak přesná, jak to jen bylo možné. Přitom výrobců replik Porsche 550 existuje spousta a to dokonce s motory Alfa Romeo nebo Subaru, Britové dokonce vyrábějí tvarově nepřesnou repliku ze starého Rapidu. I z toho bych dostal kopřivku, ale trochu jinou. Je to daň za to, že víc replik už se snad nabízí jen u Lotusu Seven. Může za to fakt, že Porsche 550 je velmi vzácné a drahé. To poslední se vydražilo za 4 miliony dolarů, takže se v originálu jen tak někdo neprojede. Nakonec tedy s plzeňskou replikou vlastně žádný problém nemám, hlavně když s ní bude její majitel hodně jezdit. Litovat nebude, to mi věřte.
Více podrobností a fotek najdete tradičně na Garáži.