Rodák z vesničky Kašava přišel na svět v roce 1959 a prý už od mala měl auta rád. Už v dětství závodil na minikárách z kopce a stal se dokonce národním mistrem v pouhých patnácti letech. Poté přesedlal na motokáry a v letech 1983 až 1985 byl vždy mistrem Československa. Další rok se vydal do světa a stal se vícemistrem Evropy. O rok později se vrátil domů a opět vyhrál.
Táhlo ho to k autům zkrátka pořád a asi ho nejednou napadlo, že by si měl vyzkoušet rally. Za domem v rodné vísce mu burácely motory soutěžních aut pravidelně, protože tam startovala rychlostní zkouška do Držkové, součást slavné Barum rally. V okolí se jezdila začátkem roku i Valašská zima, tehdy ještě i pravidelně na sněhu. Právě Valaška byla první soutěží Jiřího Sedláře v roce 1982. Tehdy se na start postavil se Škodou 100 L. Dojel na 14. pozici z celkových 75 klasifikovaných posádek v cíli. O rok později už měl k dispozici speciál 130 RS a zkušeného spolujezdce Josefa Častulíka. I když na soutěži startoval i tovární tým Škoda, Sedlář se držel na třetím místě, dokud jej technická závada nepřiměla odstoupit. Během roku si vyjezdil i licenci do federálního mistrovství a o rok později stál na startu ve Škodě 120 LS a na konci sezóny slavil titul ve své třídě. Ten mu ale nestačil a plánoval, jak by se o rok později stal absolutním mistrem.
Automobilka Škoda mezitím obměnila závodní zbraň, protože typu 130 RS vypršela homologace. Nový speciál 130 LR vznikal podle předpisů skupiny B. Ten se povedlo přes zimu postavit i díky vydatné pomoci JZD Podhoran Lukov a 26. dubna stal Sedlář na startu Rallye Teplice. Chvíli i vedl, ale nakonec dojel třetí. I tak to byl skvělý výsledek. Na Šumavě musel odstoupit kvůli poruše, což se bohužel stalo i v Příbrami a tak přes zimu pracoval na tom, aby jeho Škoda byla spolehlivější.
Další rok zahájil druhým místem v Teplicích za továrním jezdcem Ladislavem Křečkem. Porazil ovšem Urbana s druhým továrním autem. Druhá místa pak přidal i na Šumavě a Barumce a tak mu tovární tým poskytl svou Škodu 130 LR pro rally Příbram. Auto ale bylo slabší, než jeho vyladěná škodovka, protože mělo za sebou start na soutěži Mistrovství světa. Tyto soutěže byly mnohem delší a tak na ně Škoda používala slabší motory a zajímala jí spíš výdrž a spolehlivost. Přesto právě motor selhal a Sedlář musel odstoupit. Nikdy poté již s továrním týmem nespolupracoval.
Naopak se jeho pozornost zaměřila na italský automobil Lancia Delta Integrale. Ten se rozhodl postavit dle specifikace třídy N/2000. Ale postavená Delta nefungovala vůbec tak dobře, jako tovární speciály v Mistrovství světa. Sedlářovi se povedlo vyhrát na Šumavě, ale jinak musel často odstupovat a náhradní díly se sháněly u nás velmi obtížně. Návrat k 130 LR ale neměl moc smysl, protože auta skupiny B už byla zakázána.
Do dílny tak dorazila nová Škoda Favorit 136 L, který Sedlář přestavil dle specifikace třídy A. Na Rally Šumava bylo Favoritů ještě málo a Sedlář dojel druhý. S autem se ale pořád hledal a sžíval, staré návyky byly k ničemu, protože předokolka vyžadovala jiný jezdecký styl. Jenže čas k naučení mu dopřán nebyl.
Třináctého srpna Sedlář testoval tlumiče na silnici za obcí Lešná, kde najezdil snad tisíce kilometrů. Jenže tentokrát došlo k nehodě, kdy se Favorit převrátil a nepřipoutaný jezdec vyletěl z auta otevřenými dveřmi ven. Sice prý ještě na krajnici vstal a zeptal se spolujezdce na stav, ale pak zkolaboval. Po dvou hodinách zemřel na vážná vnitřní zranění v nemocnici. Čest jeho památce.
Foto: Motormix, eWRC, Motokary, Autokaleidoskop
Literatura: O Jiřím Sedlářovi vznikla nedávno krásná kniha a pokud ji doma ještě nemáte, měla by stále jít objednat ve druhém vydání na www.mewadex.cz
Smutny pribeh. Zaujala me, ta skodovka pro skup. B! To sem vubec nevedel.
Děkuji za článek. Jméno jsem znal, detaily ne. Bohužel nehody k motorsportu patří a často jen maličkosti rozhodují o tom, jak to dopadne. Myslím, že i pro tak talentovaného závodníka musel být přechod ze Škody 130 LR na Favorita asi těžký. Asi nešlo jen o změnu koncepce, ale možná i o to, že ty LR měly v průběhu let vypiplaný hlavně podvozek k dokonalosti. Těžko říct. Škoda mladého života závodníka, raději bych si přečetl vzpomínky šedesátníka na jeho zážitky za volantem.
Smutný konec, ale pěkný blog! Rád bych si přečetl o Škodovce pro skupinu B, to vidím poprvé.
Jo to ja taky.! Hodne automobilek pripravovalo auta pro Becka, a nikdy je nestihli nasadit. Myslim, ze to byl pripad i Porsche 959.
Ano, pánové, 130 LR se připravovala dle regulí sk. B. Dokonce se pak postavila 130 LR EVO pro chystanou skupinu S, která měla nahradit sk. B, EVO se lišilo nějakými technickými úpravami, o pár koní silnějším motorem a především pak typickým bodykitem. Podle pravidel sk. B se připravilo i MTX 160 RS (Škoda Garde s motorem Lada 1,6 litru), ale Metalex by těžko vyrobil potřebný počet kusů pro homologaci. No, i když to není auto na rallye, tak pro mě je nejvíc cool škodovka z osmdesátek Škoda Garde Turbo 🙂