Nedávna skončila výroba třetí generace Giulietty, ale já se v tomhle článku zabývám druhou hranatou generací uvedenou v roce 1977. Ta byla vlastně nástupcem Giulie a vyplnila tak mezeru mezi Alfasudem a Alfettou se stejnou platformou. Možná se vám na fotkách zdá Giulietta malá, ale vlastně je velká jako nástupce 75. A taky je krásně hranatá s vysokou krátkou prdkou, které se přezdívalo paviání zadek. Jednoduchý a hranatý je i interiér, který překvapí dobrou ergonomií. A pak také opačným chodem ručičky rychloměru, takže mi nestačí ze zvyku sledovat polohu ukazatele jen periferně.
Třináctistovka DOHC byla základním motorem, přesto dostala dva dvojité karburátory Del’Orto 40 a nabízela 95 koní a 121 Nm. To znamená, že se tahle obyčejná Alfa dostala za necelých 13 sekund na stovku a dokázala jet 165 km/h. Na pětikvalt si zvykám hned, ale chvíli mi trvá přijít na to, proč mi auto cuká. Ale už to mám, já ho podtáčím, přitom karbece musí dostat pořádně napít. Takže otáčky nahoru k 6000 a už si můžu užívat živou dynamiku a nádherně rozdrnčený zvuk motoru. Giulietta má stejně velký motor jako náš Favorit, ale jízdně se spolu ta auta nedají srovnat.
Giulietta totiž není koncepce vše vpředu, ale transaxle díky podlahové plošině z Alfetty. Až u převodovky jsou brzdy, aby se snížila neodpružená hmotnost. V zatáčkách se chová úžasně, jako pravý sportovní sedan, i když motor není největší. O modelu 75 vám leckdo řekne, že si to může rozdat s BMW? ale slyšeli jste někdy někoho takto chválit Giuliettu? Přitom by si to zasloužila, jak je ovladatelná. V každé zatáčce mám o 15-20 km/h vyšší rychlost, než bych čekal. Hřebenové řízení je krásně přesné, ale mohlo by být přesnější. Stále si ale ponechává dostatečný komfort.
Tato generace Giulietty se přestala vyrábět v roce 1985 a byla nahrazena známějším typem 75. Obě jsou skvělé a vlastně mi baví mnohem víc než populárnější a známější trojkové BMW. Když by přede mnou stála Giulietta a E21, nebo 75 a E30, pokaždé bych radši sáhl po italských klíčích. Sice mi to čtenáři dali sežrat pod článkem na Garáži, ale stejně na tom trvám.