Vlastně ani nevím, co vedlo tolik designérů a majitelů aut k tomu, aby zadní sklo zakrývaly vodorovnými kusy plastu. Možná touha po soukromí, protože zatemňovací fólie tehdy ještě tolik nefrčely. Pochybuju, že by chtěli mít horší výhled při couvání. Ale tak byly zkrátka sedmdesátky – u nás tuhá normalizace a na západě Abba, sedánky s fondue, zvonáče a v kinech Kmotr a Hvězdné války. A taky tohle:
Já tehdy na světě ještě nebyl, ale ke starším autům a k retro věcem obecně mám velmi kladný vztah. Spousta těch sofistikovaných věcí z této dekády se mi líbí a je tu jedna, která se objevila na řadě aut napříč značkami i kontinenty – žaluzie na zadním okně. Kdo je měl, byl prostě trendy a bylo vlastně jedno, na jakém autě byly nainstalované. Záviděli vám je, ať už jste měli Ford Capri nebo obyčejnou starou Škodovku. Jako malý jsem z nich nemohl nikdy strhnout oči. Jenže kam se poděly a proč už je dnes nevidíme?
Na západě byl tehdy hlavním hybatelem trendů Ford. Jistě, sice jste si v padesáti nejspíš koupili velký Taunus a v klidu mohli zestárnout. Ale pokud jste nebyli usedlí, byla tu záplava Escortů a Cortin, jejichž řízení bylo opravdovým požitkem a nad nimi již zmíněné Capri – Auto, které jste sami sobě vždy slibovali. To nebyla auta pro páprdy, v těch mohli jezdit i chuligáni a černé horizontální kusy plastu na zadním okně k podobné image auta přispívaly. Stačilo jen otočit hlavu, nebo vlastně jen hodit pohled do zrcátka a hned jste viděli, že máte něco speciálního. A podle toho, jak si mohli ukroutit hlavu chodci nebo ostatní řidiči, nebyl to jen váš pocit. Žaluzie ale nezdobily jen Fordky. Když je něco v módě, chtějí to skoro všichni. Výrobci se přizpůsobily a za chvíli jste potkávali Vauxhally Chevette, Volva, Saaby, Brouky, spoustu japonských kupé i naše Škody Rapid.
Ta móda dorazila z USA, kde podobné „žaluzie“ již o dekádu dříve zdobily Mustangy, Corvetty a další muscle cary. Od nich to jistě převzaly i Australané pro své Holdeny Commodore a Fordy Falcon. Silné sportovně laděné auto se na těchto kontinentech zkrátka bez tohoto doplňku neobešlo. Zpočátku šlo také jen o iniciativu úpravců či šikovných majitelů, ale novou módu nemohli automobilky ignorovat. Zanedlouho se tedy žaluzie staly oficiálními prvky v katalozích příplatkových doplňků a z reklam jste mohli číst slogany typu: „dopřejte svému autu závodní vzhled, dopřejte si více soukromí ve vašem interiéru,“ nebo „braňte se slunečním paprskům.“ Reálně jste alespoň z jedné strany zakryli výhled na to odporné béžové čalounění, které bylo pro auta té doby tak typické. Na to v pátek večer dala nějaká slečna sbalit jen těžko, ale žaluzie prý hned zlepšili míru toho, jak jste cool.
Problémem pak ovšem začala naopak být jejich dostupnost. Zanedlouho byly všude a označovaly frajírky a floutky, se kterými jste nechtěli mrhat váš drahocenný čas. Určitě se vám vybaví film Bony a klid, kde bílé žaluzie zdobí i piáno (Mercedes-Benz W123) a ten patří vekslákům. OK, dejme tomu, že na Mustangu, Capri nebo Stratosu vypadají dobře, ale proč je proboha lidé montovaly na obyčejné sedany Volvo. Žádné Volvo tehdy nebylo cool, až dnes se model 240 Turbo těší jisté náklonnosti, ale tehdy? To bylo přece auto pro učitele a zubaře! Také u nás si je oblíbili majitelé Škodovek a Škoda nebyla na západě nikdy cool. Nějaké žaluzie na tom přece nemohly nic změnit.
Možná je dobře, že ten prvek zmizel. Představte si, že by se opět objevil teď, na nějakém novém autě. Myslíte si, že by to slavilo úspěch? Nejspíš ne, lidé by se rozčilovali, že se jim zhoršuje výhled vzad. A určitě by se objevila i argumentace bezpečností chodců. Tak nechme tyhle divnokusy plastu spát a buďme rádi, že dělají některé youngtimery unikátnější.
Foto: Reddit, Wopita, Wikimedia, Carandclassic, Boredbug, Car from UK, Škoda-Virt
Moc hezký téma na zamyšlení. Mě připadá, jestli ta móda žaluzií nevznikla s Lamborghini Miura v roce 66 , dost možná tam byla inspirace závoďáky z ještě předchozích let.
Zajímavý jak žaluzie třeba to jedničkový Capri pozvedlo a dodalo správně sportovní vzhled. U toho Opelu Kadettu to fungovalo stejně. Pak už v těch pozdějších letech, hlavně kdo si to dával na auta z 80. let to moc nefungovalo, spíš to byl nevkus. Zrovna jako dřevěný kuličky na sedadla. Ale byla to prostě výrazná móda jedný éry
Ty jo, asi jo, asi na závodákách to bylo o dekádu dřív
Já si třeba pamatuju, že Ferrari F40 je má integrované do zadního skla a fakt přes ně oddychuje motorák ven
Fajn téma. Díky za článek.
Ty žaluzie podle mě vypadají dobře asi jen na sportovních autech ze zhruba sedmdesátých let, které mají pozvolna se snižující záď, jako je ten zmiňovaný Mustang. Ještě mě napadá třeba Lamborghini Urraco nebo BMW M1, tam to pro mě dotváří „sportovnost“ toho vnějšího designu. Tam mi to přijde cool 🙂
Pak už to s přibývajícími léty začalo pomalu ztrácet kouzlo, až se to dostalo do nevkusných kreací typu Felicia s žaluzií.
Tema dobre. Jestli se mi to na necem libilo? Asi nikdy moc ne. Jen trochu se v tom pohybuju a rozhodne to uplne nevymizelo:) V Evrope to sice moc nefrci a uz to neni uplne trendy. Ovsem cast bodykitu a sad mnohdy i od dobrych vyrobcu to vyuziva jako soucast.
já to jako malej vnímal pozitivně, bylo to prostě něčím unikátní. Ale dneska už bych si to na Jaguara nedal, to je fakt
Jako to ja dnes na Renaulta taky ne:) Jsou ale lidi, co to kupuji na Mustangy, Camara, ale i 370z. Jako malej to chapu ja zas bral jako supr auto cokoliv, co melo zadni spoiler.