Konečně si vyzkouším dvojkové GTI 16V a zjistím, po čem jsme to vlastně v osmnácti toužil. A ta barva mi nevadí, je skvěle pozitivní a můj první Golf byl taky fialovej. Jenže v mém případě to přelakoval předchozí majitel, toto GTI je v originálním odstínu A4A. Říkají mu lentilka, což se dá pochopit.
První Golf GTI nebyl úplně prvním hot-hatchem, ale dokázal přesto definovat segment. Ten druhý se objevil v roce 1983 a chlubil se větší výrobní kvalitou a většími rozměry. Design byl pohledný i když pod ním nebyl tentokrát podepsaný Giugiaro. Později byl Golf modernizován a dostal větší lakované nárazníky, větší boční okna a GTI pak i maskou se čtyřmi světlomety a červeným proužkem. Originální kola sice nebyla ošklivá, ale tato RSL Motorsport mu také sluší.
Uvnitř je prostorný Golf vybavený sportovními sedadly, jiným volantem, řadičkou ve tvaru golfového míčku a šíbrem. Také jsem jej měl a protékal, tady prý těsní dobře. Lentilku pohání šestnáctiventilová osmnáctistovka, která se nabízela od roku 1987. Byla to reakce Volkswagenu na kritiku, že původní osmiventilové GTI bylo pomalejší než první generace. Golf od té doby nabízel 137 koní a 168 Nm a dokázal jet 220 km/h. Stovku pokořil za 9 sekund. Auto má nádherně lineární zátah a je fajn vytáčet jej až k 7000 otáček, kde má i hodně příjemný zvuk. Snažím se motor pořád držet skoro až u omezovače, protože je to fakt paráda.
Řazení má dlouhé dráhy, což mi trochu kazí radost. Líbí se mi ale dobře naladěný podvozek a citlivé dostatečně silné kotoučové brzdy na všech kolech. I to řízení je perfektní a bez nějakého zkreslení. Posilovač jako kdyby fungoval jen při parkování, jinak o něm vůbec nevíte. Je neuvěřitelné, že i Volkswagen dokáže, nebo alespoň dokázal postavit takové řidičské auto. Dvojkový Golf GTI je prostě hot-hatch se vším všudy. Kam se na něj někteří jeho následníci hrabou.
Myslel sem si, že mu budu nadržovat kvůli tomu, že sem měl kdysi dvojkového Golfa, ale GTI to vlastně ani nepotřebuje. Možná to není nejlepší hot-hatch z té doby, ale povedený určitě je.