Fiat se do vývoje platformy Tipo 4 pustil hned s vědomím, že jí použije i pro nový model Lancie. Navíc se připojil a celý projekt spolufinancoval i švédský Saab, který chtěl větším modelem 9000 doplnit svou nabídku. Saab ale použil jen základ a řadu věcí přepracoval, pak se ještě přidala tehdy samostatná Alfa Romeo (ale brzy se stala součástí koncernu Fiat) a platformu si upravila pro svůj model 164, nástupce typů 90 a Alfa6.
Já ale začnu u Fiatu Croma, který byl nejlevnějším modelem z téhle party. Já se konkrétně svezl s modelem Croma Turbo i. e., který byl spíš na vrcholu nabídky Fiatu. Byl liftbackem, který si pro své velké rozměry (a slušnou spolehlivost) oblíbily rodiny a taxikáři. A v této verzi má i výbavu obsahující elektrická okna a zrcátka nebo centrální zamykání. Na konkrétním autě jsou nástavce prahů Abarth, kouřová zadní světla a malý spojler.
Posunu se k sourozenci, kterým je Alfa Romeo 164 Super s třílitrovým vidlicovým šestiválcem. Ta vypadá trošku jinak, protože design aerodynamické karoserie vytvořil Enrico Fumia ve studiu Pininfarina. Skalní Alfisté tento model nesnášeli, prý to byl převlečený Fiat, a ne čistokrevná Alfa jako kdysi. Láďa tu svou ale zbožňuje. Už jednou udělal chybu a podruhé to prý pokoušet nebude. Alfa je na kolech AZEV a má tmavá přední světla.
No a pak je tu třešnička na dortu – Lancia Thema 8.32. Jde o vrcholný model s vidlicovým osmiválcem Ferrari s dvaatřiceti ventily, což jste nejspíš poznali z názvu. Thema nahradila Gammu a vydržela ve výrobě devět let, tato vrcholná verze stále dvojnásobek ceny druhé nejdražší verze. Na pohled se ovšem verze 8.32 liší jen málo pár drobnými detaily. Nejnápadnější je spoiler, který se v normální situaci může vysunout z víka kufru, jenže tady bohužel nefunguje.
Všechna auta mají prostorné a příjemně útulné interiéry, které jsou kvalitně zpracované. Nechybí jim třeba ani výškové nastavování sedadel. Fiat sází na látku s proužkovanou kůží, Alfa Romeo má červenou kůži a Lancia. Alfa Působí asi nejluxusněji s logem automobilky vyraženým v opěrce a zadní lavicí tvarovanou pro dva pasažéry. Fiat má na černé palubce kontrolní panel se signalizací poruch, což mi připomnělo stará BMW. Sportovní volant a dřevěná řadička jsou dobové doplňky.
Alfa má velký kožený volant ze sportovní verze QV, všechna elektrická okna a automatickou klimatizaci. Příplatků bylo v nabídce docela málo, Alfu jste si měli koupit rovnou vybavenou. Také má větší kufr (510 vs 500 litrů), ale do Fiatu je jako do liftbacku lepší přístup. Alfa má v loketce i vak na lyže. Ještě luxusnější je Thema se záplavou kůže, ořechového dřeva a alcantary. Pochopitelně má i velmi bohatou výbavu. Jen sedadla jsou spíš pohodlná a úplně jim chybí boční vedení.
S motorem to vezmeme podle válců, takže začnu u Fiatu. Přeplňovaný čtyřválec Lampredi se dostal i do Themy a Delty. Má intercooler, funkci overboost, výkon 155 koní a 247 Nm. Croma jede až 215 km/h, což je stejně, jako Thema 8.32. V akceleraci je Fiat dokonce lepší a v otáčkách má hezký zvuk. Zaujalo mne, že zatímco základní auta platformy mají tlumiče kolmo k vozovce, Alfa je má šikmo, aby mohly mít delší zdvih. A navíc tu jsou tužší H&R aby se auto chovalo lépe, brzdy jsou dostatečně ostré. Navíc je Alfa na limitu spíš přetáčivá, což je u předokolky trochu překvápko. Stačí jen jít na brzdy trochu pozdě.
Třílitrové Busso ve verzi se čtyřiadvaceti ventily a nádhernými nerezovými koleny bylo vlastně vrcholnou motorizací Alfy. V této nejlepší verzi měl 211 koní a 266 Nm a je spárován s pětistupňovým manuálem, navíc je kvůli potlačení vibrací usazen na pomocném rámu. Jenže tady je sání z verze QV, takže se bavíme dokonce o výkonu 230 koní. Zvuk se ve 4000 změní z dunění na řev a je to jeden z nejkrásnějších soundtracků. Za á sekund jste na stovce, a nakonec můžete jet až 240 km/h. Vám se za volantem zdá, že jedete mnohem pomaleji. Alfa totiž umí jet jako praštěná, její tunu a půl vůbec necítíte a okamžité reakce vyvolávají iluzi sportovního auta.
Skvostem Lancie je osmiválec Dino z 308 GTB (objem 3 litry, 32 ventilů, čtyř vačky, 215 koní, 285 Nm, maximálka 240 km/h a akcelerace na stovku 7 sekund). Motor Ferrari v Themě je třeba krotit, takže auto dostalo kotoučové brzdy Girling, ABS (jako první italské auto ve standardu), stabilizátory a nezávislé zavěšení všech kol. Podvozek je tužší, ale stejně je auto lepší na rovinkách než v zatáčkách. Takže nadšený řidič v 1,4 tuny těžké Themě 8.32 bude vždy pomalejší, než v Alfě 164 V6. Themu si kupte spíš kvůli jejímu zvuk a jako senzační křižník na dlouhé trasy. Přesto má tužší spojku a řazení kladoucí odpor, takže se s ní jede příjemně. Jen by ta síla mohla jít na zadní kola, ale nedá se nic dělat. V tom mělo konkurenční BMW M5 výhodu.
Fiat Croma se nástupce v roce 1996 nedočkal a byl posledním velkým modelem této značky. Sice se v roce 2005 objevil kombík Croma, ale nebyl moc populární a po pěti letech byl z nabídky vyřazen. Tahle první Croma je v inzerci ovšem dost vzácná a tak nebude lehké nějakou sehnat. Alfa 164 se střídání dočkala v roce 1998 za model 166. Navíc mi přijde mnohem řidičtější a zajímavější a také je lépe k sehnání. Themu vystřídal typ Kappa, ale ten už osmiválec Ferrari pod kapotou neměl. Se 4000 vyrobenými sedany je vrcholná Lancia docela vzácná, ale pořád levnější než BMW M5.