Tentokrát to vážně nebude o autíčkářské hvězdě Mazda MX5. Máme zájem koupit něco podstatně luxusnějšího i rychlejšího. Ale necháme si na to skromný rozpočet. Stačí půl milionu korun na šarmantní kabriolet uspořádání 2+2 anebo rychlý roadster?
Inspirací k blogu byl zajímavý dotaz jednoho čtenáře. A když jsou ty dlouhé zimní večery, venku přimrzá mlha, auta čekají v garážích pod plachtou na jaro, najde se presně čas na úvahy, s čím novým si udělat radost v nastávající sezóně. Pojďme se podívat na to, co se nám v evropských inzercích válí přes zimu a vyplatí se pořídit už nyní, než bude na konci března přebráno. Současně se chci držet v otěžích rozumného rozpočtu. Na autíčkáři je často poptávaná kategorie aut do sta, dvě stě případně tři sta tisíc korun. A rada obvykle bývá – kup Mazdu MX5. Zkontroluj, zda není rezavá. Pokud není, předej prachy prodávajícímu, shrábni klíčky do dlaně a s úsměvem upaluj s novou hračkou směrem k domovu. Pojďme se podívat co se dá pořídit, když si trošku přeci jen připlatíme a zvedneme nároky na zvuk i výkon motoru.
BMW Z4 3.0Si Roadster (E85)
Na svém autu pro radost nemá cenu šetřit a automaticky bych vybral Porche 911 Cabrio generace 996. Jenomže výběr legendárního Porsche si nerozumí se stále skromným rozpočtem, kterým už jsme i tak překročili typickou poptávanou hranici. Na dobré Porsche 911 je potřeba celkově milion korun. S jakkoli nižším rozpočtem je to spíš cesta do nejistého dobrodružství. Velmi dobrý sportovní roadster s rozumně širokým pokrytím nabídek najedeme u jiného německého výrobce, přímo v Mnichově. BMW Z4 vyráběné od roku 2002-2008 je populární volbou.
Na rozdíl od Z3, která ráda rezne na mnoha místech je na tom Z4 o dost líp. Taky je o pěkných pár let novější. Ale je potřeba zkontrolovat kompletně vnitřek auta, kovové lišty uchycení sedadel a hledat, kde všude pod kobercem by mohla být vlhkost. Občas rezne i víko kufru a klasicky to chce prohlídnout spáry na odvodňování a zkontrolovat střechu jako u každého kabria. Nedostatek modelu Z4 je z mého pohledu horší cit v řízení s elektrickým posilovačem a velmi tvrdý podvozek, navíc často právě v kombinaci s pneumatikami typu run flat. Ergonomie je výborná a chce to hledat kousek vybavený sportovními M sedadly. Je to vážně oproti obyčejným koženým sedadlům velký rozdíl.
BMW 135i Convertible
Dotaz směřoval přímo na tohle malé dvoudveřové BMW s kufrem a plátěnou střechou. Pod 400 tisíc jsem nějaký rozumně vypadající exemplář v české ani jiné inzerci nenašel a podle zkušeností kamaráda, který provozoval nějakou dobu model E92 335i se shodným motorem bude i údržba a servis nakonec stát docela dost.
U BMW s tímhle motorem bych očekával servisní náklady do 50 tisíc ročně, při nějakém předpokládaném tříletém vlastnictví. Motory N54 bezproblémové nejsou, mají již přímé vstřikování paliva i dvojici turbodmychadel. Však také mají fantastický zátah, i když k opravdickým emkovým motorům anebo šestiválci boxer v poršáku prostě mají velmi daleko. Ale pořád je to řadový šestiválec a tyhle motory prostě bohužel z trhu mizí jeden po druhém jako hosti z hospody, kde právě došlo pivo. Upřímně bych tohle auto přesto nijak zvlášť nedoporučoval. Ani větší trojku 335i Cabriolet. Na malý roční nájezd a vyloženě zážitkové radostné svezení po okreskách to chce něco výjimečnějšího, čímž se dostáváme k variantě číslo tři, možná lehce riskantní.
BMW 645i Convertible
Já jsem si v minulosti půjčil na jeden týden desetiválcovou M6 v karoserii kupé a pak ještě 650i s manuální převodovkou a skládací střechou. Tohle „Banglovo“ BMW mám docela rád. Osmiválec dodává patřičnou míru luxusu, klasická koncepce auta dobré jízdní vlastnosti, které se tak nějak od bavoráku s osmiválcem vpředu a pohonem zadních kol čekají. Náklady budou přiměřené, předpokládám, že ne vyšší než v případě E90 335i. Pořizovací cena auta byla však podstatně vyšší, když bylo nové. Je kvalitně postavené a sdílí části s běžnou pětkovou řadou, což náklady údržby zmírní. Ale je potřeba dodržet pár podmínek výběru. Svezení to je luxusní, ale musí fungovat mechanismus střechy a auto mít servisní historii. Klidně ať má i vyšší nájezd přes 150 tisíc kilometrů.
Tohle BMW je podle mě hezký kompromis mezi sportovním autem a velkým plavným „gétéčkem“. Na mobile je aktuálně jen sedm kousků s manuální převodovkou a osmiválcem. Takže je to i vzácná verze a do budoucna bude vždycky zajímavá a vtipná. Řadit se tady dá stylem 2, 4, 6 naprosto v pohodě. Tomu motoru je jedno na jakou rychlost jede, od dvou tisíc otáček krásně zabírá. Dá se koupit i s atmosférickým šestiválcem, což náklady zlevní, ale do šestky mi stejně spíš pasuje osmiválec. Tentokrát se do rozpočtu už strefuji víc, protože by s trochou dobré vůle, času s vyhledáváním auta a smlouváním u prodejců šlo pořídit dobrý kus za nějakých 350 tisíc korun.
Mercedes SLK 55 AMG
Na tuhle cenu v případě AMG můžeme rovnou zapomenout. Ale vzhledem k tomu, že jsem si v minulosti dal rande s jedním černým ďáblovým strojem s ručně smontovaným atmosférickým osmiválcem z Affalterbachu, nejde ho nezmínit. Když prohlížím německou inzerci nacházím jen pár desítek exemplářů k výběru. A jejich cena se za ony dva roky, kdy jsem s konkrétním černým kouskem jezdil vůbec nikam nepropadla. Bude stát jen náklady údržby, což v případě nejmenšího tehdy prodávaného AMG nebude velké drama. Naopak, jeho cena časem mírně poroste. V roce 2017 se totiž konkrétní černý exemplář prodával na hranici 500.000 kč a dneska je jeho hodnota spíš o 10-15% vyšší. Je to dobrá investice, akorát se jako řidič musím smířit s faktem, že mezi zadními koly chybí samosvorný diferenciál, který by se tak moc autu s kopcem točivého momentu hodil.
Jaguar XK Convertible
Přeci nám nesmí chybět Jaguar. Ačkoli jsem si pár dní pojezdil s elegantní devadesátkovou XK8 generace X100 asi bych spíš doporučoval jejího nástupce X150. Osmiválec 4.2 litru je zárukou velmi solidní dynamiky a vzhled po vzoru slavného Jaguaru E-type je zase připomínka těch nejúspěšnějších časů automobilky. Provoz nebude tak dramaticky drahý. Ale cena bude spíš atakovat víc než půlmilionovou hranici, a to nezmiňuji kompresorem přeplňované „R“. Takže zpět k XK8 (X100) Jediná problematická věc jsou rozvody u čtyřlitru a tohle je potřeba nechat vyřešit. A celkově náhradní díly nejsou nejlevnější, bude to trochu cesta dobrodružstvím a smířením se s faktem, že když se něco rozbije bude se trávit čas hledáním kompetentního servisu a auto třeba pár měsíců jezdit nebude. Je to vždycky na individuálním zvážení, každopádně ceny XK8 už nikam neklesají. Naopak letos to vypadá možná na poslední dobu, kdy se za 300 tisíc bude dát nějaký ještě pořídit. Je to svým způsobem i zajímavá investice.
A že nám chybí Porsche Boxster (986)?
Za oněch 300 až 400 tisíc korun se dá koupit i excelentní Mazda MX5, která bude zhruba o deset let novější než stejně drahý Boxster. Jenže ta nevykouzlí omamné vytí šestiválce boxer a pokud jí budete používat celoročně za pár sezón prorezne na prach. Na druhou stranu na provoz, pojištění a případné řešení poruch je zkrátka levná. A skvěle se řídí. Proto je tak oblíbená. Jenže nemá výkon, nemá zvuk a má ji každý. Boxster je pravé Porsche, byť ve světě gentlemanů s porsche hrníčky platí za model pro chudé. Pro nás nadšence do aut je to ale výhoda. Dá se koupit v rámci relací značky levně, přitom nabídne brilantní vyvážení podvozku, krásný zvuk motoru a vynikající cit v řízení. Boxster S (986) je dle mého názoru nejlepší volbou ze všech aut vzpomínané kategorie.
Ideální je zvolit právě rovnou variantu S s motorem 3.2 litru, který je v zásadě spolehlivý. IMS se u nich nekazí tak často, na ovalitu válců tolik netrpí, ale generálky motoru se nemusíte nutně vždy vyhnout. Takže koupit za 300tisíc Boxster S jde, ale tady je prostě potřeba mít hned pro první sezonu v rezervě dalších 150 tisíc korun, ať jste v pohodě a nemusíte se bát. Náklady na Porsche 911 generace 996 mám důvěrně zmapované a podle situace tady vyjde rok údržby bez paliva na 50-100 tisíc korun, v případě nájezdů do 10 tis ročně a zprůměrováno do nějakého tříletého horizontu. A boxster právě nebude výrazně levnější, protože sdílí většinu techniky i část karosářských dílů. Chce to mít ideálně i havarijní pojistku, kterou pod 20 tisíc korun ročně na porsche spíš neseženete. Kdo jo, ať mi dá kontakt, rád využiji! I malá nehoda znamená dost peněz a času hledáním dílů. Třeba nové přední světlo Litronic vyjde na 40 tisíc bez DPH, takže takhle to zkrátka je. Proč stojí za to mít Boxstera jsem kdysi popisoval v jiném blogu.
Pokud se Boxsteru bojíte, je tu pořád ta Mazda MX5. Mazdy jsou levné sporťáky, které můžete koupit za cenu desetiletých opravdických sporťáků či gétéčkových ojetin, které už jsou na provoz zkrátka komplikovanější. Jenže pak se svezete v Porsche Boxster a jste v jiném světě. Je potřeba si to celé však dobře promyslet. Jeden můj kamarád si v nadšení Boxster 3.2 (986) pořídil. Ale prvních pár návštěv servisu, jeden problém s naprogramováním ztraceného klíče, preventivní výměna IMS ložiska a spojky a strach s toho co příjde příště a zda se nebude muset generálkovat jednou motor ho donutila to auto prodat. Někdy jsou tyhle obavy zbytečné, ale rozumím jim. Dneska jezdí v zánovním Subaru BRZ a je spokojený. I když svezení v poršáku pro něj bylo nepochybně zajímavějším a emotivnějším zážitkem.
A jaká auta z radaru unikla?
Vůbec jsme nezmínili možnosti za ocenánem, káry „made in USA“. A jistě by se dal teď v zimě dobře pořídit exemplář Nissanu 350Z Roadster, ideálně varianta vyrobená po modernizacích modelového roku 2007 a evropskou verzi. Dost exotickou možností je pořídit kabriolet s pevnou skládací střechou na bázi Infiniti G37S. Dokonce se prodávalo i s manuální převodovkou. S Infiniti mám roční zkušenost a veskrze pozitivní. Měl jsem ale variantu kupé. Auto mělo parádní zvuk, silný motor, skvělý a čitelný podvozek, jen možná vyšší hmotnost. Je to cvalík, který váží skoro 1700 kilogramů. Současně by se mi líbilo i Audi S4 Cabriolet. Motor 4.2 V8 pod přední kapotou je zárukou dobrého akustického koncertu a kvalitně postavený interiér Audi zase nevrže ani neskřípe. Není to vyloženě sporťák, ale má své přednosti i rozumné náklady na provoz, pokud (jako všechna auta této kategorie) nebyl v minulosti zanedbán. Zrovna tak by byl elegantním společníkem Mercedes CLK500 (W209). Přeji šťastný lov v inzercích a každému kdo si aktuálně brousí zuby na novou hračku na léto přeju ať se povede a má ze svého výběru nakonec velkou radost.