Dnes francouzská automobilka Mega, součást koncernu Aixam, nechrlí nic, co by petrolheada nadchlo. Ovšem v minulosti tomu bylo jinak. Například v devadesátých letech se rozhodli postavit terénní supersport. Ale tak, že splňoval definici obou těchto slov. Obří kupé na terénním podvozku se představilo v Paříži v roce 1992. Jeho délka přesahovala 5 metrů a šířka byla slušných 2,25 metru. Výška závisela na tom, jak jste nastavili podvozek, světlost se totiž dala nastavit v rozmezí 10 cm. I na nejnižší nastavení však bylo pod autem minimálně 20 cm, což z něj dělalo nejterénnější sporťák všech dob.
Na autě řádili i s moderními technologiemi. Aerodynamickou karoserii tvoří kevlar, sklolaminát a epoxidová pryskyřice, aby byla co nejlehčí. Trochu se ale šetřilo, takže poznáte původ zadních světel v Audi 80. Track je na rámu z ocelových trubek s nezávislým zavěšením všech kol. Pohon všech kol s planetovým diferenciálem a viskózní spojkou mimo silnici opravdu fungoval. Na přední kola posílal 34 % krouťáku, zbytek šlo dozadu.
S motorem se Mega spolehla na osvědčené výrobce a tak do svého čtyřmístného kabrioletu instalovala šestilitrový vidlicový dvanáctiválec Mercedes-Benz s výkonem 395 koní (později 408 koní) a točivým momentem 570 Nm, který německá automobilka dávala do „mamuta“ S-Klasse W140. Mercedes dodával i čtyřstupňový automat. Mega se s ním dokázala rozjet na 250 km/h a stovku atakovala za 5,8 sekundy. Teda, ono by to 2280 kg těžké auto zvládlo nejspíš dosáhnout i větší rychlosti, ale brzdil jej elektronický omezovač. A kdyby to nestačilo, byly tu pod dvacetipalcovými koly s unikátními pneu Michelin vrtané kotouče 376 mm. Nakonec vás tedy omezil jen nedostatek paliva. Nádrž sice byla na 110 litrů, ale v terénu benzín ubýval hodně rychle.
Stavba každého kusu probíhala jen na objednávku, o sériovou produkci opravdu jít nemohlo. A tak prý podle některých pramenů existuje 5 kusů (poslední z roku 1995), podle jiných 6 (byl by z roku 2000). Cenovka 2 miliony Franků za nespolehlivé auto totiž odradila spoustu lidí. Kvůli tomu je vzácnost jí potkat i dnes. Není divu, to auto vždy byl nesmysl a je nesmysl i dnes. Ale projel bych se s ní, kdyby byla možnost, vy ne?
Foto: Mega