První BMW 3 Series se objevilo v roce 1975 jako nástupce Neue Klasse 02 (tedy modelů 1602, 1802 a 2002). Design vytvořili opět Bracq a Luthé, na předchůdce ale hodně navazovali a odvedli senzační práci. Navíc vytvořili pouze sedan, praktičtější Touring se u této generace neobjevil. Uvnitř se objevil kokpitový interiér zaměřený a orientovaný na řidiče, který je přece tím nejdůležitějším v autě. Docela si říkám, že by si to mohlo BMW zase připomenout. Prostorný interiér laděný do zelena nabízí slušnou míru komfortu. Volant je velký a kulatý, páčky pod ním působí křehce, ale jsou takové jen na pohled.
Základními motory byly řadové čtyřválce M10 a s jedním takovým jsme se svezl i já ve žlutém exempláři 316. Šlo ještě o starší model s větší porcí chromu a s PUR spojlerem na víku kufru. Základní motor se sice nezdá jako nějak extrémně výkonný, ale je nádherně točivý a s lehkým autem umí předvést divy. Trumfuje přesným řízením, řazením i citlivým brzdám a baví mne, jak se z něj snažím dostat i toho posledního koně. Držet slabší auto na limitu je vždycky velká zábava.
Vrchol nabídky E21 tvořili šestiválce a já měl to štěstí, že od toho nejsilnějšího 323i mi byly také svěřeny na chvíli klíčky. Hned na úvod musím zmínit silně burácející motor, který dává trojce zcela jiný charakter. Ano, už ta slabší mi přišla rychlá, ale tady to není žádný subjektivní dojem. 323i rychlá opravdu je a v přímce smázne úsměv i řidičům mnohem novějších aut. Podvozek funguje pořád skvěle a jakmile si zvyknete na těžší předek, můžete dovádět v zatáčkách bez obav. Jeho citlivé chování vám dá vždy včas vědět, že už se blížíte limitům.
BMW nabízelo takové ty standardní věci – kotoučové brzdy vpředu, u slabších bubnové vzadu (šestiválec má také kotoučové) a původně dokonce i čtyřstupňovou převodovku. Šestiválec se chlubil čtyřmi předními světlomety místo původních dvou.
Nakonec musím říct, že i když je E30 známější a Neue Klasse krásnější, E21 jezdí tak báječně, že jsem si jí oblíbil. Vlastně to vypadá, že čím starší BMW, tím lépe se mi s ním jezdí. A E21 má výhodu, že jich tolik neprošlo rukama tunerů.
Slabší BMW nafotila Mikka a obě mi půjčili Veteráni na Truc.