Tedy bez předsudků, je to naftové cabrio, proč by si někdo měl kupovat otevřené auto se vznětovým motorem? Pokud mi ale nezkazí jeden z posledních letních dnů, vezmu A5 na milost. Audi s ním po dlouhé době zase nabídlo dvoudveřový model, naposledy se tak činilo u modelů generace B4. Kabriolet A5 je asi nejhezčí a stárne nesmírně pomalu. Možná pomaleji než hranatější aktuální generace. Má ještě klasickou látkovou střechu a stříbrný rám okna. Mechanismus střechy funguje do rychlosti 50 km/h a díky cloně v autě není moc průvan.
Interiér je kvalitní a dobře vybavený. Ergonomicky mi nevyhovuje jen široký středový tunel, který mi tlačí trochu do kolena. Jinak je pozice za volantem příjemná, dost pohodlná, a přitom i připomínající sportovní auta. Prostor vzadu není nic moc, ani kufr není přímo obří, ale v tomto segmentu to nevadí. Tuhost karoserie je dobrá a nemáte pocit, že se kabriolet nějak moc kroutí.
Třílitr TDI je povedený motor a mám ho rád. Už jsem s ním jel několikrát a musím říct, že ten se Audi povedl. Má dostatečných 236 koní A 500 Nm a také je nesmírně kultivovaný. Když už v nějakém naftovém autě nebylo slyšet motor, bylo to BMW 730d nebo poslední Alfa Romeo Giulia, tedy klasické sedany. Jenže já naftové klapání neslyšel ani v A5 Cabrio a to už je co říct. Vážně, tady bych motor opravdu zkousnul. K motoru je připojen sedmistupňový S-Tronic, který funguje naprosto dokonale a i když nabízí možnost řadit si sám, není to skoro potřeba. Z řízení vymizela přeposilovanost, takže je docela citlivé.
Pocitově umí jet auto opravdu rychle a ani objektivní parametry (stovka za 5,9 sec. a Maximálka omezená na 250 km/h) nezní špatně. Řízení je v režimu Sport tužší a klade odpor, v režimu Comfort je zase až příliš citlivé. Jenže právě komfortní naladění mi vyhovuje i co se týká podvozku. Toto Audi je navíc s pohonem všech kol Quattro. Sice kvůli němu váží skoro dvě tuny, ale ty jsou co nejlépe rozložené, proto je motor posunutý co nejvíce vzad a kola jsou tak moc vpředu. Rozdělení pohonu náprav se pohybuje v rozpětí 70:30 až 15:85 a Audi má i vektorování točivého momentu. Stabilita je mu vlastní a v zatáčkách pořád drží. Přesto je vlastně zábavné tím, jak rychle s ním můžete do zatáčky vjet, v tom Audi nebývaly nejlepší, ale tady žádná nedotáčivost není. Prý u Audi chtěli auto, co jezdí stejně dobře jako BMW a nejspíš se jim to povedlo.
V roce 2016 Audi uvedlo novou generaci. Tahle má ale stále šmrnc a s motorem 3.0 TDI je to spolehlivý a stylový společník. Radši bych si ale nad ten čtvrt milion připlatil a hledal osmiválec 4.2 FSI. Kvůli spotřebě je lepší vyhnout se motorům 3.2 FSI a 1.8 TSI. Možná by měli pro kabriolet lepší zvuk, ale nafťák je opravdu skromnější a i spolehlivý.
Více textu a hlavně fotek najdete na Garáži.