Viděli jste někdy film Manta Manta? Ne? Takže neznáte ani dialog „Was ist das? Was? Das!“ odehrávající se v duhové Mantě Mattig? A ani modrou Mantu GT/E Irmscher s liščím ohonem na anténě. A co Manta, der Film s šestikolkou, pick-upem a originálním modelem Irmscher i200. Tak to asi nepochopíte, proč jsem byl tak nadšený, když jsem si mohl Mantu vyzkoušet.
Už první Manta byla super, vypadala jako zmenšený americký muscle car. Tahle má zase za sebou historii v rally, konkrétně typ Manta 400 startoval mezi béčky, slabší Mantu 200 řídil u nás zase Leo Pavlík. Pod slušivou slupkou s bezrámovými okny je technika ze sedanu Ascona, v tomto případě devatenáctistovka a samočinná převodovka. Má hladký chod a neškube celým autem při přeřazení. Líbí se mi, že je tahle Manta netknutá tuningem, což nebylo pro tento model moc typické. Díky tomu si můžu vychutnat až překvapivě komfortní naladění podvozku.
Teda mohl bych, kdyby veškerou pozornost pro sebe neuloupilo citlivé a přesné řízení. Najednou se mimoděk narovnávám v opěradle do správné pozice a zkouším v zatáčce z německého kupé vydolovat, co se dá. Trefit správně apex, načasovat si sešlápnutí plynu a hezky čistě jako z učebnice, to je prima. Nečekal jsme tak potentní sporťák, to se přiznám rovnou, ale nakonec jsem si jízdu se staženými okny ve vlažném jarním dni fakt užil.
Manta přečkala konec výroby své generace a tak zatímco následující Ascona byla předokolka, kupé zůstalo věrné klasické koncepci. Až nástupnická Calibra postavená na Vectře byla také předokolka (nebo čtyřkolka). Jenže Mantu mám asi radši, je to takový větší chuligán, je osmdesátkově hranatý a baví mi o něco víc i v automatu. Je to pubertální sen z plakátu, který si nyní můžete koupit bez všech těch adolescentních problémů a užít si ho. Dokonce se dá i vcítit do toho libového frajera, který na Mantu v osmdesátkách balil holky před diskotékou v západním Německu. Prostě se v ní můžete dodnes cítit mladý.
Na tomto článku jsme spolupracovali s týmem Veteráni na Truc. Více najdete na Garáži, kde článek před pár lety vyšel.
Foto: Mikka