Tohle totiž není Wartburg 353, ale poslední model 1.3 se čtyřtaktním motorem Volkswagen. Automobilka se tím na sklonku osmdesátých let snažila zvrátit pokles zájmu na západních trzích, ale snahy přišly pozdě. Navíc změny na pohled jsou opravdu drobné, takže pro laika to v době uvedení vlastně bylo to dvacet let staré auto.
Licence do motoru VW schramstla hrozně peněz, což bylo pro centrálně řízené hospodářství těžké. Ale co, stará kastle dostala nový motor s výkonem 58 koní a krouťákem 96 Nm, takže jelo až 135 km/h a na stovku zrychlovalo 20 sekund. Do auta se ale stále montoval jen čtyřkvalt, až ke konci dostalo pár aut i pětku. Auto je ale stále pohodlné a s novým motorem i tišší, takže se mi s ním jezdí příjemně. A spotřeba kolem 6 litrů zní rozumně.
Nic naplat, v roce 1991 Wartburg definitivně skončil. Těchto čtyřtaktních vzniklo 152 775, ale zájem o západní ojetiny, najednou dostupné, pohřbil naděje automobilky. Třetí nejstarší německá automobilka zanikla a její výrobní prostory převzal Opel. Ani pokus úpravce Irmscher o vytuněný Wartburg nevyšel, takže dnes už je potkáte jen mezi veterány.
Fotky mi udělal Miroslav Matoušek a delší článek najdete na Garáži.