Vypadá možná jako starý krám, ale bylo to jedno z nejlepších svezení loňského roku. Plymouth Horizon Turbo je totiž neuvěřitelně potentní. Chrysler si ho vypůjčil do nabídky od evropského Talbotu a nabízel jej spořivějším Američanům po ropné krizi jako Plymouth Horizon a Dodge Omni. Chrysler ale udělal nějak moc úprav, takže skoro žádný díl nebyl záměnný s evropským Talbotem. A první rok byla prodejní čísla hluboko pod očekáváním a konkurenčím Golfem. Hned vzápětí jej ale za oceánem vzali na milost a Horizon se stal nejprodávanějším autem celého koncernu. Možná i díky jednomu z nejprostornějších interiérů ve své třídě. Ten ukrývá pohodlná sedadla a ovládání topení netradičně vlevo od volantu.
Motor vpředu napříč pohání přední kola, ve své době to bylo moderní řešení. Plymouth by pokrokový i mezi tehdejšími moderními auty. První verze se sedmnáctistovkou Volkswagen ale nebyla žádný trhač asfaltu, ale vrcholné varianty dostaly turbomotor 2,2 litru. Tou bylo Dodge Omni GLH, které upravil Caroll Shelby. Ta zkratka znamená Goes like hell, tedy jezdí pekelně. V roce 1985 se objevila varianta GLH-T s výkonem 146 koní a nakonec vznikla pětisektkusová série GLHS (goes like hell some more) se 177 koňmi a 280 Nm. Auto mělo jinou řídící jendotku, intercooler, podvozek Koni a patnáctipalcová kola.
Tohle tedy není Dodge, ale jeho dvojče, Plymouth Horizon. Není to tedy auto upravené Shelbym, ale umožní mi zjistit, jak asi Omni GLHS jezdí. Jeho úpravy totiž ostré verzi odpovídají a já si ho můžu pořádně vyzkoušet, protože jako neoriginál nemá velkou historickou hodnotu. Ty úpravy jsou řídící jednotka Stage 5, větší vstřiky, mezichladič, palivové čerpadlo z V8, výfuk s větším průměrem, turbo tlačící až 2 bary s MAP senzorem a boost controllerem. Ano, to je víc, než na kolik si troufl Caroll, také to na brzdě hodilo 327 koní a 455 Nm.
Spadla vám brada? Nedivím se, je to řádná porce koní na necelou tunu vážící hatchback. Auto má navíc okamžité reakce, takže je dost potentní nejen na rovninkách, kde vás turbo pošle na stovku za 5 sekund a pak dál do nesmyslných rychlostí, ale i v zatáčkách. Je neuvěřitelné, jak se dá změnit chování nákupní tašky, která měla svou nízkou cenou a malými provozními náklady zachránit koncern před krachem (a povedlo se jí to). Americký Horizon byl úspěšný a svého evropského sourozence přežil o 4 roky.
Obšírěji najdete Horizona popsaného na Garáži.