Jako první se podíváme na Peugeot 106 Rallye, což je vážně senzační hot-hatch. A ani mi nevadí to Rallye v názvu, protože to auto by mohlo na erzety skoro hned. Auto se objevilo v roce 1994 s třináctistovkou a výkonem 98 koní v bílé, černé a červené barvě. V roce 1997 se objevila faceliftovaná verze s osmiventilovou šestnáctistovkou a výkonem 100 koní. Má hezký bodykit, decentní polepy a originální plechová bílá kola.
Kuba si z auta v době focení vyházel interiér, protože plánoval závodění. Zůstal tak jen přední modrý podlahový koberec a také jsem si užil modré budíky, sportovní volant. Sedadla jsou původní, i tak mají slušné boční vedení. Přidané jsou čtyřbodové pásy Sparco a kovová hlavice řadičky. V očesaném interiéru je zvuk motoru dost slyšet a v otáčkách jde o fakt hezký soundtrack. Pro ten zátah a zvuk by člověk skoro zapomněl, kolik se s autem smí legálně jezdit. Protože držet jí u omezovače, pořád řadit a ždímat z ní maximum je vlastně největší zábava. Díky podvozku TA Technix navíc Peugeot 106 Rallye prostě drží. Klidně se k němu chovejte drze a drsně, on vám oplatí vzornějšími reakcemi.
No a pak je tu jeho brácha – Citroën Saxo VTS. Svezl jsem se i s ním ve verzi 1.6 16V s výkonem 116 koní. Šlo o faceliftovaný model s velkými světly a trochu potuněný předchozím majitelem. Saxo má ale stále originální bodykit s prahy, zadním spojlerem a nárazníky. Jiná je maska a auto je snížené. Uvnitř jsou sedadla s hezkým bočním vedením a poměrně zbytečná zadní lavice. Jinak se interiér moc neliší od obyčejného Saxa, akorát je tu navíc klimatizace.
A co jízda? Nejprve si všimnete dobré pozice za volantem a pak hned gumového chodu převodovky. Potěší lepší hlavice řadičky, než jakou najdete v obyčejném Saxu. V otáčkách má motor silnější zvuk, tady umocněný sportovním výfukem a opět utlumený vložkou, protože jinak by byl bežný provoz nesnesitelný. Bez vložky Saxo jezdilo amatérské závody. Hlavně mi ale potešil odpich a slušná rychlost, které je malý prcek schopný dosáhnout. Hlavně, když ho pořád držíte v otáčkách. Tužší sportovní podvozek si nechá hodně líbit i na uskákané okresce, posilovač moc nezničí dojmy z řízení. Saxo VTS se vážně povedlo.
Nástupce těchto aut je spojený i s naší zemí. Peugeot 107 a jeho sourozenec Citroën C1 (a ještě Toyota Aygo) se dělali v Kolíně. Sportovní verze se ale tyto modely nedočkaly. U Citroënu je navíc situace složitější, tam se za nástupce pětidveřového Saxa dá považovat i první C3, za nástupce třídveřáku pak C2 a ta svou sportovní verzi VTS také dostala.